Lediga jobb som Socialsekreterare i Krokom

Se lediga jobb som Socialsekreterare i Krokom. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Krokom som finns hos arbetsgivaren.

Socialsekreterare till Individ och Familjeomsorgen/Barn- och Familj

Ansök    Aug 19    Krokoms kommun    Socialsekreterare
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är från och med 2021-01-01 organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Barn- och Familj, Försörjningsstöd, Öppna enheten och ... Visa mer
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är från och med 2021-01-01 organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Barn- och Familj, Försörjningsstöd, Öppna enheten och Expedition, samt Arbete och integration.
Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-17 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd.
Myndighetsenheten söker nu socialsekreterare med placering på enheten Barn- och familj.
En dag som socialsekreterare
Som socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar gällande barn 0-17 år. Du har vidare att följa upp beviljade insatser av olika slag. Den lagstiftning vi utgår ifrån är antingen SoL eller LVU.
Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef samt 1:e socialsekreterare, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.
Din kompetens
Socionomexamen, gärna med flerårig erfarenhet från arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning samt goda kunskaper i SoL och LVU.
Vi ser gärna att du har kunskaper om BBIC ( Barns behov i centrum), då du arbetar utifrån BBIC-modellen och ska vara bra på att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang.
För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget behöver du ha uppnått en personlig mognad, samt ha ett intresse för att arbeta med barn och dess familjer specifikt utifrån myndighetsutövning.
Du ska ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete, samt kunna analysera, sammanfatta och dra slutsatser i ditt utredningsarbete med barns bästa i centrum. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Stor vikt kommer också att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort för personbil är ett krav.
Vi erbjuder:
En liten personalgrupp med nära till kollegor och chef.
En 1:e socialsekreterare som ger dig extra stöd och handledning avseende barn och familjeutredningar.
Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvarata dina förutsättningar inom professionen, inklusive löneutveckling i enlighet med detta.
Beroende på var du befinner dig i traineeprogrammet finns möjlighet till en reflektionsdag i månaden i överenskommelse med din chef.
Fortlöpande utbildningar i det som behövs för utförandet av uppdraget.
Processorienterad handledning.
Friskvård på arbetstid.
Möjlighet till semesterväxling.
Lagom storlek på kommun, inte för stor, inte för liten.



Övrigt
Tidsbegränsad anställning på heltid, från 210915 - 220430 (med chans till förlängning). I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.
Sista ansökningsdatum är 2021-08-30.
Intervjuer kommer att ske löpande. Tillträde efter överenskommelse.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Skolkurator till Barn- och elevhälsan

Ansök    Apr 23    Krokoms kommun    Socionom
– Ett jobb med plats för utveckling Är du utbildad socionom och vill arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att stödja elevers utveckling mot utbildningens mål? Då kan det här vara ett jobb för dig. En dag som Skolkurator Barn- och elevhälsan i Krokoms kommun är ett centralt team som arbetar stödjande mot kommunens alla grundskolor och grundsärskola. Som Skolkurator är du anställd vid kommunens centrala barn- och elevhälsa, en egen verksamhet som regle... Visa mer
– Ett jobb med plats för utveckling
Är du utbildad socionom och vill arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att stödja elevers utveckling mot utbildningens mål? Då kan det här vara ett jobb för dig.
En dag som Skolkurator
Barn- och elevhälsan i Krokoms kommun är ett centralt team som arbetar stödjande mot kommunens alla grundskolor och grundsärskola.
Som Skolkurator är du anställd vid kommunens centrala barn- och elevhälsa, en egen verksamhet som regleras i Skollagen och omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.
Barn- och elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande, elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. Som Skolkurator är du en del av det centrala barn- och elevhälsoteamet med specialpedagoger, skolpsykologer, skolsköterskor och studie- och yrkesvägledare, men ingår också i lokala elevhälsoteam på olika skolor.
Tillsammans med teamet är du ett stöd för rektorer och pedagoger i arbetet med att stödja eleverna i deras lärande och utveckling genom exempelvis konsultation och handledning.
Din kompetens
Vi söker dig som är utbildad socionom och har erfarenhet av arbete med barn och unga.
Som person är du lugn, ansvarstagande, strukturerad och har en positiv inställning till ett inkluderande arbetssätt. Arbetet sker på individ-, grupp- och organisationsnivå men med fokus på gruppnivå.
Du är intresserad av skolans verksamhet och elevers lärmiljö som helhet.
Du vill bidra med dina kunskaper för att säkra det skolsociala arbetet samt bidra till kvalitetsutveckling av elevhälsoarbetet och skolans värdegrundsarbete.
Du är lösningsfokuserad och har förmågan att skapa goda relationer. Du är duktig på att kommunicera och har goda ledaregenskaper. Du har även god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Arbetet kräver god kunskap om gällande lagstiftning som reglerar skolans verksamhet, om sekretess och kommunal förvaltning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från kuratorsarbete i grundskola.
Körkort och tillgång till bil är ett krav för tjänsten.
Utvecklas med glädje
Krokoms kommuns vision är ”Vi gör plats för växtkraft”, som skol­kurator är du en viktig del i detta gemensamma arbete.
Vår ambition som din blivande arbetsgivare är att ge dig som anställd det stöd och de förutsättningar du behöver för att kunna ge ditt allra bästa till våra barn och elever.
Övrig information
Vikariat på 75-100 % för föräldraledighet under höstterminen 2021 med eventuell möjlighet till förlängning.
Tillträde 16 augusti 2021 eller enligt överenskommelse.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Processledare och utbildare

Ansök    Jun 18    Krokoms kommun    Socionom
– Ett jobb med plats för utveckling och kvalitetshöjning Är du intresserad av kvalitetshöjning och utveckling. Tycker du om socialt arbete där du bidrar till förbättring där den behövs som mest? Vill du utbilda, entusiasmera och motivera? Tycker du det är viktigt med nöjda medborgare och stolta medarbetare? Vill du vara i en arbetsgrupp där vi känner arbetsglädje och har en hög grad av engagemang? Då kan det här vara ett jobb för dig! Som processledare och... Visa mer
– Ett jobb med plats för utveckling och kvalitetshöjning
Är du intresserad av kvalitetshöjning och utveckling. Tycker du om socialt arbete där du bidrar till förbättring där den behövs som mest?
Vill du utbilda, entusiasmera och motivera? Tycker du det är viktigt med nöjda medborgare och stolta medarbetare? Vill du vara i en arbetsgrupp där vi känner arbetsglädje och har en hög grad av engagemang? Då kan det här vara ett jobb för dig!
Som processledare och utbildare vid införandet av IBIC (Individens behov i centrum) i våra utförarverksamheter bidrar du till kvalitetshöjning och utveckling där det ges stöd till våra mest sårbara medborgare.
En dag som processledare och utbildare
Socialstyrelsen har på uppdrag av regeringen utvecklat modellen IBIC - Individens behov i centrum, för socialtjänsten. I enlighet med Socialnämndens mål och strategier kommer arbetet med ett stödjande och förebyggande arbetssätt att prioriteras där den enskildes behov och mål sätts i fokus. Socialnämnden har beslutat att IBIC skall införas i hela socialförvaltningen. Modellen ligger till grund för det förhållnings- och arbetssätt som ska genomsyra hela verksamheten.
Som processledare och utbildare kommer du att verka i en förvaltning med framtidstro och utvecklingsanda för ögonen. Du kommer även att vara en del i att genomföra God och nära vård samt Ett självständigt liv (ESL). Arbetet kommer att innebära att du utbildar personalen och möjliggör införandet IBIC i våra verksamheter. Du kommer att upprätta rutiner och manualer. Du kommer att delta i lokala samverkans forum.
Din kompetens
Vi söker dig som är socionom och har tidigare erfarenhet av både myndighetsutövning och utförare inom särskilt boende, hemtjänst, Stöd och Service. Du känner dig bekväm i lagstiftningarna SOL (Socialtjänstlag), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) samt HSL (Hälso- och sjukvårdslag). Det är meriterande om du tidigare har jobbat strategiskt med IBIC.
Du bör vara en person som kan arbeta enskilt men även har lätt för att knyta kontakter, samverka och samarbeta. Vi ser gärna att du är pedagogisk och kan förklara samt att du har erfarenhet av införande av nya arbetssätt.
En hälsning från din blivande chef
Införandet av IBIC är en viktig del i arbetet med en friskare äldre befolkning i Krokom samt utvecklingen av arbetet med de medborgare som har insatser från LSS. Jag ser mycket fram emot att detta utvecklingsarbete kommer igång efter sommaren. Välkommen till oss!
Övrig information
18 månaders tidsbegränsad anställning, möjlighet till 6 månaders förlängning, på heltid och med tillträde enligt överenskommelse.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Socialsekreterare till Individ- och Familjeomsorgen/Barn och familj

Ansök    Dec 4    Krokoms kommun    Socialsekreterare
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är från och med 2021-01-01 organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Barn- och Familj, Försörjningsstöd, Öppna enheten och E... Visa mer
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är från och med 2021-01-01 organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Barn- och Familj, Försörjningsstöd, Öppna enheten och Expedition, samt Arbete och integration.
Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-17 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd.
Myndighetsenheten söker nu socialsekreterare med placering på enheten Barn- och familj.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar gällande barn 0-17 år. Du har vidare att följa upp beviljade insatser av olika slag. Den lagstiftning vi utgår ifrån är antingen SoL eller LVU.
Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef samt 1:e socialsekreterare, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.
Kvalifikationer
Socionomexamen, gärna med flerårig erfarenhet från arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning samt goda kunskaper i SoL och LVU.
Vi ser gärna att du har kunskaper om BBIC ( Barns behov i centrum), då du arbetar utifrån BBIC-modellen och ska vara bra på att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang.
För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget behöver du ha uppnått en personlig mognad, samt ha ett intresse för att arbeta med barn och dess familjer specifikt utifrån myndighetsutövning.
Du ska ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete, samt kunna analysera, sammanfatta och dra slutsatser i ditt utredningsarbete med barns bästa i centrum. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Stor vikt kommer också att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort för personbil är ett krav.
Vi erbjuder:
En liten personalgrupp med nära till kollegor och chef.
En 1:e socialsekreterare som ger dig extra stöd och handledning avseende barn och familjeutredningar.
Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvarata dina förutsättningar inom professionen, inklusive löneutveckling i enlighet med detta.
Beroende på var du befinner dig i traineeprogrammet finns möjlighet till en reflektionsdag i månaden i överenskommelse med din chef.
Fortlöpande utbildningar i det som behövs för utförandet av uppdraget.
Processorienterad handledning.
Friskvård på arbetstid.
Möjlighet till semesterväxling.
Lagom storlek på kommun, inte för stor, inte för liten.

Upplysningar
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.
Sista ansökningsdatum är 2020-02-15.
Intervjuer kommer att ske löpande. Tillträde efter överenskommelse.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Skolkuratorer till Elevhälsan

Ansök    Sep 22    Krokoms kommun    Socionom
Barn- och utbildningsförvaltningen söker: Skolkuratorer till Elevhälsan I Krokoms kommun växer framtidstron och befolkningen ökar tack vare att människor både flyttar hit och stannar kvar. Det är nära till både stad och landsbygd, fjäll, sjö och skog. Krokom är en barnrik kommun, en femtedel av invånarna är 12 år eller yngre, för dessa har vi 16 grundskolor och 23 förskolor spridda över hela kommunen. Kommunen växer för varje år, både vad gäller invånar... Visa mer
Barn- och utbildningsförvaltningen söker:


Skolkuratorer till Elevhälsan
I Krokoms kommun växer framtidstron och befolkningen ökar tack vare att människor både flyttar hit och stannar kvar. Det är nära till både stad och landsbygd, fjäll, sjö och skog.
Krokom är en barnrik kommun, en femtedel av invånarna är 12 år eller yngre, för dessa har vi 16 grundskolor och 23 förskolor spridda över hela kommunen. Kommunen växer för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar.
Elevhälsan i Krokoms kommun är ett centralt team som arbetar stödjande mot kommunens alla grundskolor, grundsärskola och träningsskola. Som Skolkurator är du anställd vid kommunens centrala elevhälsa, en egen verksamhet som regleras i Skollagen och omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.


Arbetsuppgifter
Elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande, elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. Som Skolkurator är du en del av det centrala elevhälsoteamet med specialpedagoger, skolpsykologer skolsköterskor och studie- och yrkesvägledare, men ingår också i lokala elevhälsoteam på olika skolor.
Tillsammans med teamet är du ett stöd för rektorer och pedagoger i arbetet med att stödja eleverna i deras lärande och utveckling genom exempelvis konsultation och handledning.


Kompetenskrav
Vi söker dig som är utbildad socionom, eller har annan utbildning som vi bedömer likvärdig, samt har erfarenhet av arbete med barn och unga.
Som person är du lugn, ansvarstagande, strukturerad och har en positiv inställning till ett inkluderande arbetssätt. Arbetet sker på individ-, grupp- och organisationsnivå men med fokus på gruppnivå.
Du är intresserad av skolans verksamhet och elevers lärmiljö som helhet. Du vill bidra med dina kunskaper för att säkra det skolsociala arbetet samt bidra till kvalitetsutveckling av elevhälsoarbetet och skolans värdegrundsarbete. Du är lösningsfokuserad och har förmågan att skapa goda relationer. Du är duktig på att kommunicera och har goda ledaregenskaper. Du har även god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Arbetet kräver god kunskap om gällande lagstiftning som reglerar skolans verksamhet, om sekretess och kommunal förvaltning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från kuratorsarbete i grundskola.
Körkort och tillgång till bil är ett krav för tjänsten.


Övrigt
Vi söker två kuratorer där den ena tjänsten är ett vikariat på 100 % för föräldraledighet vårterminen 2021 med möjlighet till förlängning.
Den andra tjänsten är en tillsvidaretjänst 100%.
Tillträde 2021-01-11 eller enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2020-10-12 Visa mindre

Socialsekreterare till Individ- och Familjeomsorgen/Ekonomiskt bistånd

Ansök    Feb 26    Krokoms kommun    Socialsekreterare
Nu är det dags för en av våra medarbetare sedan många år att gå vidare till en annan tjänst inom verksamheten. Vi söker nu därför en kollega till vår erfarna arbetsgrupp av kunniga och engagerade socialsekreterare. Vill du arbeta i en miljö där du har nära till kollegor och chef? Söker du en arbetsplats där beslutsvägarna är korta och du har möjlighet att påverka? Då vill du kanske vara en del av vårt team! Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (... Visa mer
Nu är det dags för en av våra medarbetare sedan många år att gå vidare till en annan tjänst inom verksamheten. Vi söker nu därför en kollega till vår erfarna arbetsgrupp av kunniga och engagerade socialsekreterare. Vill du arbeta i en miljö där du har nära till kollegor och chef? Söker du en arbetsplats där beslutsvägarna är korta och du har möjlighet att påverka? Då vill du kanske vara en del av vårt team!
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserade i fyra enheter:
Barn- och familj, Vuxenenheten, Öppna Enheten samt Arbete- och integration.
Vi söker nu en medarbetare till vuxenenheten område Ekonomiskt bistånd.
Vuxenenheten område Ekonomiskt bistånd arbetar nära medborgarna och har en nära samverkan med enheten ”Arbete och integration” samt aktörer på arbetsmarknaden för att skapa förutsättningar att leva ett självständigt liv. Vi har digitaliserat försörjningsstödet med syfte att vara mer tillgängliga för de som söker stöd hos oss samt för att öka utrymmet för det personliga samtalet.
Arbetsuppgifter
Du kommer arbeta med myndighetsutövning där du utreder, bedömer och fattar beslut om rätt till bistånd föreligger.
Samverkan med andra aktörer, såväl interkommunala som externa, är en betydande del i arbetet för att individen ska komma ut i egen försörjning.
Vi arbetar även med andra ärenden som innefattar riskbruk/missbruk, våld i nära relationer, utreda och fatta beslut om rätt till boendesociala kontrakt och ansökan om kontaktperson.
Arbetet innebär en hög grad av individuellt stöd och motivationsarbete till den enskilde där varje ärende är unikt.
Kvalifikationskrav
Socionomexamen är ett krav.
Som person är du strukturerad och kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Du ska ha god förmåga att skapa relationer, analysera lagtext och information samt dra slutsatser i det dagliga arbetet.
Du tycker om att samverka där öppenhet och nya synsätt inspirerar samtidigt som du är trygg i dig själv att fatta och stå upp för egna beslut då arbetet kräver hög grad av självständighet.
Du har en väl grundad förståelse av vikten för den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.
Erfarenhet av ekonomiskt bistånd är meriterande. B-körkort är önskvärt.
Vi erbjuder
Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvara ta din utvecklingspotential, inklusive löneutveckling.
Fortlöpande utbildningar för att du ska bli trygg i ditt grunduppdrag samt vidareutbildningar utifrån särskilt intresseområde.
En mindre kommun ger också förutsättning för att konkret kunna påverka arbetet då det är korta beslutsvägar.
Friskvård på arbetstid samt möjlighet till semesterväxling.
Hälsning från din blivande chef
Tillsammans med åtta skickliga och glada kollegor vill jag ge dig möjlighet att utvecklas i din roll som socialsekreterare utifrån den erfarenhet och de kunskaper du har med dig. Mitt mål som chef är ett synligt och nära ledarskap där jag vill vara ett bra stöd för dig och övriga inom enheten.
Överensstämmer det med din bild av ditt framtida arbete ser vi fram emot din ansökan!
Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2021-03-21. Anställningsintervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Familjerättssekreterare/Socialsekreterare till Individ och Familjeomsorgen

Ansök    Sep 16    Krokoms kommun    Socionom
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fem enheter; myndighetsenheterna Barn och Familj, Ungdom och Vuxna (inklusive ensamkommande flyktingbarn), Försö... Visa mer
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fem enheter; myndighetsenheterna Barn och Familj, Ungdom och Vuxna (inklusive ensamkommande flyktingbarn), Försörjningsstöd och expedition samt Öppna enheten.
Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-18 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd.
Myndighetsenheten söker nu socialsekreterare med inriktning familjerätt till enheten Barn- och familj.


Arbetsuppgifter
Som familjerättssekreterare hos oss ska du utreda och handlägga vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätt och alltid med fokus på barnets bästa. Du handlägger umgängesärenden och Du utreder medgivande för adoptioner. I ditt arbete ska du även utreda och handlägga kvalificerade faderskapsutredningar, särskilt förordnad vårdnadshavare samt upprätta avtal mellan vårdnadshavare.
Som socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar gällande barn upp till 16 år. Du har vidare att följa upp att de beviljade insatserna leder rätt. Du tillämpar bland annat SoL och LVU-lagstiftningen.
Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.


Kvalifikationer
Socionomexamen, med flerårig erfarenhet från arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning samt goda kunskaper i SoL och LVU.
Vi ser gärna att du har kunskaper om BBIC, Barns behov i centrum, då du arbetar utifrån BBIC-modellen och ska vara bra på att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang.
Erfarenhet av familjerättsliga frågor och handläggning.
För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget, behöver du ha uppnått en personlig mognad samt ett intresse för att arbeta med barn och dess familjer specifikt utifrån myndighetsutövning.
Du ska ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete, samt kunna analysera, sammanfatta och dra slutsatser i ditt utredningsarbete med barns bästa i centrum. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Stor vikt kommer också att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort för personbil.


Vi erbjuder:
En liten personalgrupp med nära till kollegor och chef.
En 1:e socialsekreterare som ger dig extra stöd och handledning avseende barn och familjeutredningar.
Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvarata dina förutsättningar inom professionen, inklusive löneutveckling i enlighet med detta.
Beroende på var du befinner dig i traineeprogrammet finns möjlighet till en reflektionsdag i månaden i överenskommelse med din chef.
Fortlöpande utbildningar i det som behövs för utförandet av uppdraget.
Processorienterad handledning.
Friskvård på arbetstid.
Möjlighet till semesterväxling.
Lagom storlek på kommun, inte för stor, inte för liten.

Upplysningar
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.
Sista ansökningsdatum är 2020 10 07
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.


Kontaktperson
Inga-Lill Olausson
Enhetschef Barn och familj
0640 168 64
[email protected]

Fackliga företrädare når du via kommunens växel
0640 161 00 Visa mindre

Socialsekreterare till Individ - och familjeomsorgen

Ansök    Aug 22    KROKOMS KOMMUN    Socionom
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Vill du arbeta med ett roligt och intressant jobb?Vi söker nu en socialsekreterare till enheten försörjningsstöd. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad p... Visa mer
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Vill du arbeta med ett roligt och intressant jobb?Vi söker nu en socialsekreterare till enheten försörjningsstöd. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad på fyra enheter; Barn och familj, Ungdom/vuxen, Försörjningsstöd/reception samt Öppna enheten. Enheten försörjningsstöd arbetar nära medborgarna och har regelbunden samverkan med aktörer på arbetsmarknaden för att möjliggöra självständighet. Vi är nu inne i en spännande process att digitalisera det ekonomiska biståndet för att frigöra tid till de komplexa arbetsuppgifter som arbetet innebär.ArbetsuppgifterDu kommer arbeta med myndighetsutövning där du utreder, bedömer och fattar beslut om rätt till bistånd föreligger. Samverkan med andra aktörer, såväl interkommunala som externa, är en betydande del i arbetet för att individen ska komma ut i egenförsörjning. Vi arbetar även med andra ärenden som kan omfatta riskbruk/missbruk, psykisk ohälsa, våld i nära relationer, hemlöshet och ansökan om kontaktperson. Arbetet innebär en hög grad av individuellt stöd och motivationsarbete, där varje ärende är unikt. Vi jobbar fortlöpande med kompetensutveckling och du kommer att erbjudas utbildningar inom området. Du kommer även att ingå i vårt traineeprogram där du handleds och kompetensutvecklas utifrån dina förutsättningar. KvalifikationskravSocionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person är du strukturerad och kan uttrycka dig väl i tal som i skrift. Du ska ha god förmåga att skapa relationer, analysera och dra slutsatser av dessa i det dagliga arbetet. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Erfarenhet av ekonomiskt bistånd är meriterande. B-körkort är önskvärt.Upplysningar Vikariat på heltid t.o.m. juli 2020 med möjlighet till förlängning. Tillträde efter överenskommelse. Anställningsintervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Arbetskonsulent till Arbete och integration

Ansök    Jun 17    KROKOMS KOMMUN    Socionom
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.Krokoms kommun gör plats för växtkraft. Vi satsar på att alla i vår kommun ska arbeta, hitta ett nätverk och vilja bo kvar i vår kommun. Inom verksamheten Arbete och integration arbetar... Visa mer
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.Krokoms kommun gör plats för växtkraft. Vi satsar på att alla i vår kommun ska arbeta, hitta ett nätverk och vilja bo kvar i vår kommun. Inom verksamheten Arbete och integration arbetar vi hela tiden för att bli bättre på att få människor ut i jobb. Vi ser nu behov av en arbetskonsulent som tycker det är roligt att motivera människor till att ta sig an utmaningar för att uppnå sin fulla potential. Din roll blir att kartlägga arbetsförmåga av våra deltagare på vårt Återbruk som är en arbetsplats där nyskapande av återvunnet material står i fokus. Du kommer att få arbeta i ett arbetslag som gillar att tänka nytt, hitta lösningar på problem och som är vana att arbeta inom olika projekt. Vår verksamhet är i ständig förändring och vi gillar att ”bolla” utvecklingsidéer med varandra.ArbetsuppgifterSom arbetskonsulent handleder, stöttar och coachar du individerna i det dagliga arbetet på Återbruket. Tillsammans skapar ni en individuell plan som utvärderas och följs upp kontinuerligt. Din uppgift är att kartlägga individernas arbetsförmåga. En viktig del i arbetet är samverkan, såväl internt som externt. Dokumentation sker i kommunens system Viva.Du arbetar nära verksamhetsledaren på Återbruket och har verksamhetschef Arbete och integration som din närmsta chef.KvalifikationerDu har akademisk utbildning inom relevant område som till exempel socionomexamen, rehabiliteringsvetenskap eller beteendevetenskap.Du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen arbetssökande. Du har ett stort engagemang för arbetsmarknads- och integrationsfrågor och är lösningsinriktad och kreativ. Arbetet kräver självständighet likväl som en väl utvecklad samarbetsförmåga. Du har god förmåga att dokumentera. Meriterande är fördjupad kunskap inom samtalsmetodik som exempelvis MI samt erfarenhet av att jobba med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.B-körkort är ett krav för denna tjänst. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.UpplysningarTidsbegränsad anställning på heltid med möjlighet till tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse.Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Socialsekreterare

Ansök    Apr 11    KROKOMS KOMMUN    Socialsekreterare
Socialsekreterare till Individ och familjeomsorgenKrokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.Vill du arbeta med ett roligt och intressant jobb? Vi söker nu en socialsekreterare till enhet försörjningsstöd.Socialförvaltningens In... Visa mer
Socialsekreterare till Individ och familjeomsorgenKrokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.Vill du arbeta med ett roligt och intressant jobb? Vi söker nu en socialsekreterare till enhet försörjningsstöd.Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad på fyra enheter: Barn och familj, Ungdom/vuxen, Försörjningsstöd/ reception samt Öppna enheten.Enheten försörjningsstöd arbetar nära medborgarna och har en nära samverkan med aktörer på arbetsmarknaden för att möjliggöra självständighet. Vi är nu inne i en spännande process att digitalisera det ekonomiska bistånd för öka utrymmet för personliga samtal.ArbetsuppgifterDu kommer arbeta med myndighetsutövning där du utreder, bedömer och fattar beslut om rätt till bistånd föreligger. Samverkan med andra aktörer, såväl interkommunala som externa, är en betydande del i arbetet för att individen ska komma ut i egenförsörjning. Vi arbetar även med andra ärenden som innefattar riskbruk/missbruk, våld i nära relationer, utreda och fatta beslut om rätt till boendesociala kontrakt och kontaktpersoner. Arbetet innebär en hög grad av individuellt stöd och motivationsarbete, där varje ärende är unikt.Vi jobbar fortlöpande med kompetensutveckling och du kommer att erbjudas utbildningar inom området. Du kommer även att ingå i vårt traineeprogram där du handleds och kompetensutvecklas utifrån dina egna förutsättningar.KvalifikationskravSocionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person är du strukturerad och kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Du ska ha god förmåga att skapa relationer, kunna analysera, sammanfatta samt dra slutsatser i det dagliga arbetet. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.Erfarenhet av ekonomiskt bistånd är meriterande. B-körkort är önskvärt.Upplysningar Vikariat på heltid tom september 2020. Tillträde efter överenskommelse. Anställningsintervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden. Sök tjänsten senast 2019-04-28Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Heltidsmentor till Cederbergskolan i Föllinge

Ansök    Maj 20    KROKOMS KOMMUN    Socionom
Krokoms kommun är full av livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Krokom är en friluftskommun som är attraktiv både för sommar- och vinterturism. Här finns trygghet och lugn, en bra grund för människor och företag som vill växa. Krokoms kommun växer eftersom människor både flyttar hit och stannar kvar. Vi söker dig som med din kunskap och erfarenhet vill bli en viktig del i det gemens... Visa mer
Krokoms kommun är full av livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Krokom är en friluftskommun som är attraktiv både för sommar- och vinterturism. Här finns trygghet och lugn, en bra grund för människor och företag som vill växa. Krokoms kommun växer eftersom människor både flyttar hit och stannar kvar. Vi söker dig som med din kunskap och erfarenhet vill bli en viktig del i det gemensamma arbetet mot kommunens vision: ’’Vi gör plats för växtkraft’’.Till Cederbergskolan i Föllinge söker vi nu en heltidsmentor till årskurserna 6-9. Cederbergskolan är en förhållandevis liten F-9 skola med ca 130 elever. Det är en skola med ett starkt driv där det finns ett väldigt aktivt utvecklingsarbete som bland annat har fokuserat på fysisk aktivitet och pedagogisk utveckling. ArbetsuppgifterDin uppgift som heltidsmentor i åk 6-9 är att ha övergripande insyn i och förståelse för elevens studiesituation och sociala situation och ansvara för att följa upp det såväl inom skolan som i samverkan med externa roller och hem. Målet med uppdraget är att, genom att förstärka och komplettera det befintliga elevhälsoarbetet med fokus på elevers skolanknyting, öka elevers trivsel, trygghet och måluppfyllelse. Du kommer att var en spindel i elevernas nätverk och samverka med både interna och externa kontakter, så som rektor, pedagoger, elevhälsa, vårdnadshavare, socialtjänst m.fl. Exempel på arbetsuppgifter som kan vara en del av rollen: Driva elevråd och föräldrasamverkan/föräldramöten, hålla mentortid och utvecklingssamtal samt vara ansvarig för vårdnadshavarkontakter och samarbete med relevanta personer i elevens nätverk.KvalifikationerVi söker Dig med ett stort hjärta och ett starkt engagemang för den enskilde eleven och hens väg mot ökad måluppfyllelse och trivsel. Du har dokumenterad erfarenhet av att vara empatisk och tydlig i svåra samtal/utmanande situationer. Du är flexibel och öppen för nya arbetssätt, har en positiv människosyn, är ansvarstagande och har god kommunikativ förmåga. Vi ser dessutom att du jobbar systematiskt och strukturerat utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du kan vara pedagog, socialpedagog, socionom, eller ha annan utbildning/erfarenhet som anses likvärdig. Erfarenhet från arbete i skola, socialtjänst eller andra platser där du mött unga och familjer i utvecklings- och förändringsarbete är meriterande och vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖvrigtTillsvidareanställning på 50-65 %. Tillträde hösten 2019 eller enligt överenskommelse. Rekryteringen kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdatum passerat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Socialsekreterare till Individ - och familjeomsorgen

Ansök    Jun 14    KROKOMS KOMMUN    Socialsekreterare
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fem enheter; myndighetsenheterna Barn och Familj, Ungdom och Vuxna (inklusive ensamkommande flyktingbarn), Försör... Visa mer
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fem enheter; myndighetsenheterna Barn och Familj, Ungdom och Vuxna (inklusive ensamkommande flyktingbarn), Försörjningsstöd och expedition samt Öppna enheten. Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-18 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd. Enheten ansvarar även för handläggningen av dödsboanmälningar, serveringstillstånd samt budget- och skuldrådgivning. Myndighetsenheten söker nu socialsekreterare till enheten Ungdom Vuxen.  Arbetsuppgifter Ungdom VuxenSom socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med en bred målgrupp. Hos oss får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar på barn från 16 år och i vuxenärenden som inte är aktuella för försörjningsstöd. Här ingår också handläggning av missbruk. Du har vidare att följa upp att de beviljade insatserna leder rätt. Du tillämpar bland annat SoL, LVU och LVM lagstiftningen. Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.Vi jobbar fortlöpande med kompetensutveckling och du kommer att erbjudas utbildningar inom området. Du kommer även att ingå i vårt traineeprogram där du handleds och kompetensutvecklas utifrån dina egna förutsättningar. Du får även extra stöd och handledning av en erfaren socialsekreterare vid svårare ärenden och bedömningar.KvalifikationerSocionomexamen, gärna med erfarenhet från aktuellt ansvarsområde och goda kunskap i SoL, LVU och LVM. Vi ser gärna att du har kunskaper om BBIC, Barns behov i centrum, då du arbetar utifrån BBIC-modellen och ska vara bra på att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang. För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget, behöver du ha uppnått en personlig mognad samt ett intresse för att arbeta med målgrupperna specifikt utifrån myndighetsutövning. Du skall ha en god förmåga att skapa relationer i ditt arbete, analysera, sammanfatta och dra slutsatser i ditt utredningsarbete. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Körkort är meriterande.Du är varmt välkommen med din ansökan UpplysningarTillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.Sista ansökningsdag 2019-07-14. Vi kommer att hålla löpande intervjuer under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.KontaktpersonerJonna ÅlanderEnhetschef Ungdom VuxenTel: 0640-16229 [email protected] Hanna Kautto Socionom socialsekreterare Ungdom VuxenTel: [email protected] Fackliga företrädare når du via Krokoms kommuns växel 0640-161 00. Visa mindre

Socialsekreterare

Ansök    Apr 10    KROKOMS KOMMUN    Socialsekreterare
Socialförvaltningen söker:Socialsekreterare till Individ och Familjeomsorgen Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Ba... Visa mer
Socialförvaltningen söker:Socialsekreterare till Individ och Familjeomsorgen Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Barn- och Familj, Ungdom- och Vuxen (inklusive ensamkommande flyktingbarn), Försörjningsstöd- och Reception samt Öppna enheten. Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-18 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd. Myndighetsenheten söker nu två socialsekreterare till enheten Barn- och familj, en tillsvidaretjänst och ett vikariat. ArbetsuppgifterSom socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar gällande barn upp till 16 år. Du har vidare som arbetsuppgift att följa upp och säkerställa att de beviljade insatserna leder rätt. Du tillämpar bland annat SoL och LVU-lagstiftningen. Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef och har ett nära samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.Vi jobbar fortlöpande med kompetensutveckling och du kommer att erbjudas utbildningar inom området. Du kommer även att ingå i vårt traineeprogram där du handleds och kompetensutvecklas utifrån dina egna förutsättningar. Du får även extra stöd och handledning av en erfaren socialsekreterare vid svårare ärenden och bedömningar.KvalifikationerSocionomexamen, gärna med flerårig erfarenhet från arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning samt goda kunskaper i SoL- och LVU lagstiftningen. Utifrån arbetets komplexitet och svårighetsgrad kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet och mognad.Vi ser gärna att du har grundläggande kunskaper om BBIC (Barns behov i centrum), då vi arbetar utifrån BBIC-modellen. Det är av vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt ha förmåga att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang.Du ska ha god förmåga att skapa relationer, kunna analysera, sammanfatta samt dra slutsatser i det dagliga arbetet med barnets bästa i centrum. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. B- körkort är ett krav. UpplysningarTillsvidareanställning och vikariat på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.Sista ansökningsdatum är 2019-04-30. Intervjuer kommer att ske fortlöpande.Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.KontaktpersonInga-Lill Olausson Enhetschef Barn- och familj0640-168 [email protected] Fackliga företrädare når du via kommunens växel 0640-161 00 Visa mindre