Lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Krokom

Se lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Krokom. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Krokom som finns hos arbetsgivaren.

Utvecklingssekreterare/utredare

Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett längre vikariat. Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller, samordnare välfärdsteknologi samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans s... Visa mer
Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett längre vikariat. Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller, samordnare välfärdsteknologi samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans stöttar och bidrar ni till utvecklingen i förvaltningen. Förvaltningschefen är närmaste chef.
Arbetsuppgifter
Som utvecklingssekreterare/utredare har du en nyckelroll i planeringen inför socialnämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden samt att i samråd med ansvarig chef/handläggare, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Du är också sekreterare i socialförvaltningens ledningsgrupp, kommunala pensionärsrådet, kommunala tillgänglighetsrådet, kommunala integrationsrådet, förvaltningens samverkansgrupp samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med handläggare och chefer inom förvaltningen samt med nämndens politiker och med övriga förvaltningar.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Ciceron DoÄ och Stratsys.
Du kommer samordna förvaltningens internkontrollarbete, budgetarbete och andra förvaltningsövergripande arbeten samt sammanställa underlagen. Andra arbetsuppgifter är att driva verksamhetsplanering och uppföljningsprocessen inom förvaltningen, vilket innefattar arbete med bland annat verksamhetsplan. I rollen ingår att planera, styra, stödja och utbilda.
Du är tillsammans med förvaltningens kvalitetskontroller en del av kommunens kvalitetssamordningsgrupp.
Kravspecifikation
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller liknande. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande. Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Jobbet ställer krav på att du är kommunikativ och serviceinriktad, då en stor del av arbetet utförs i kontakt med verksamheterna. Du behöver ha stort tålamod och kunna hålla i och hålla ut.
För att passa för jobbet så bör du som person vara strukturerad och ha förmåga att planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter effektivt.
Övrigt
Vikariat på heltid under 1 år eller till dess ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Tillträde augusti/september 2020.
Intervjuer påbörjas innan ansökningstidens utgång så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Utvecklingssekreterare/utredare

-Ett jobb med plats för variation Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan! Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, m... Visa mer
-Ett jobb med plats för variation
Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan!
Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller, samordnare välfärdsteknologi samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans stöttar och bidrar ni till utvecklingen i förvaltningen. Förvaltningschefen är närmaste chef.
En dag som utvecklingssekreterare/utredare
Som utvecklingssekreterare/utredare har du en nyckelroll i planeringen inför socialnämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden samt att i samråd med ansvarig chef/handläggare, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Du är också sekreterare i socialförvaltningens ledningsgrupp, kommunala pensionärsrådet, kommunala tillgänglighetsrådet, kommunala integrationsrådet, förvaltningens samverkansgrupp samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med handläggare och chefer inom förvaltningen samt med nämndens politiker och med övriga förvaltningar.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Ciceron DoÄ och Stratsys.
Du kommer samordna förvaltningens internkontrollarbete, budgetarbete och andra förvaltningsövergripande arbeten samt sammanställa underlagen. Andra arbetsuppgifter är att driva verksamhetsplanering och uppföljningsprocessen inom förvaltningen, vilket innefattar arbete med bland annat verksamhetsplan. I rollen ingår att planera, styra, stödja och utbilda.
Du är tillsammans med förvaltningens kvalitetskontroller en del av kommunens kvalitetssamordningsgrupp.
Din kompetens
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller liknande. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Jobbet ställer krav på att du är kommunikativ och serviceinriktad, då en stor del av arbetet utförs i kontakt med verksamheterna. Du behöver ha stort tålamod och kunna hålla i och hålla ut.
För att passa för jobbet så bör du som person vara strukturerad och ha förmåga att planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter effektivt.
Utvecklas med glädje
Hos oss blir du en viktig del av socialförvaltningens stab, där vi med tydligt eget ansvar även bidrar till helheten för kommunens bästa. Vi strävar efter att hela tiden utveckla våra kompetenser och är generösa med att dela med oss av våra kunskaper till varandra. Det finns en god gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas.
Övrig information
Vikariat på heltid till 31 januari 2022 eller till dess ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Tillträde enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Skolskjutshandläggare

- Ett jobb med plats för variation Är du en person som trivs med att arbeta självständigt och har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten som skolskjutshandläggare i Krokoms kommun! Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, männi... Visa mer
- Ett jobb med plats för variation
Är du en person som trivs med att arbeta självständigt och har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten som skolskjutshandläggare i Krokoms kommun!
Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, människor både flyttar hit och stannar kvar. Krokom är en barnrik kommun, vilket är ytterligare ett glädjande tecken på tillväxt.
En dag som skolskjutshandläggare
Som skolskjutshandläggare ansvarar du för skolskjutsbeslut för elever till grund- och särskola. Krokoms kommuns skolskjutsreglemente som också är Länsövergripande utgör grunden för myndighetsutövningen.
I handläggningen av rätten till skolskjuts används besluts- och planeringsverktyget SOLEN skolskjuts från Sokigo, där du blir systemansvarig.
Arbetet innebär nära samarbete med kommunens rektorer och verksamhetschef skola.
Din kompetens
Vi söker dig som har avslutad utbildning på minst gymnasienivå och som har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet, gärna skolskjutshandläggning.
Lämplig högskoleutbildning är önskvärd men inte ett krav.
Vi ser gärna att du har erfarenhet eller lätt för att tolka lagstiftning förordningar och riktlinjer. Arbetet innebär tidvis viss koncentration av arbetsuppgifter till exempel inför skolstart.
Ett krav för tjänsten är att du har goda kunskaper i att arbeta i databaserade system, gärna SOLEN skolskjuts. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att fatta konsekventa beslut.
Som person arbetar du självständigt och är ansvarstagande. Du utför dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och effektivt sätt. I ditt bemötande är du stabil, lugn, uppmärksam och korrekt för att klara uppgiften på ett bra sätt.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum 2021 11 01
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Samordnare för Samiskt förvaltningsområde

Sedan 2010 ingår Krokoms kommun i det samiska förvaltningsområdet. Förvaltningskommunerna har ett särskilt ansvar i arbetet med att främja de nationella minoriteternas rättigheter och de historiska minoritetsspråkens bevarande. Regeringens övergripande inriktning i minoritetspolitiken är att motverka diskriminering och utsatthet, säkerställa en bättre efterlevnad av Europarådets ramkonvention och minoritetsspråkskonventionen, stärka de nationella minoritet... Visa mer
Sedan 2010 ingår Krokoms kommun i det samiska förvaltningsområdet. Förvaltningskommunerna har ett särskilt ansvar i arbetet med att främja de nationella minoriteternas rättigheter och de historiska minoritetsspråkens bevarande. Regeringens övergripande inriktning i minoritetspolitiken är att motverka diskriminering och utsatthet, säkerställa en bättre efterlevnad av Europarådets ramkonvention och minoritetsspråkskonventionen, stärka de nationella minoriteternas egenmakt och inflytande, samt främja bevarandet av de nationella minoritetsspråken. Kommunen har en strategi som är framtagen i samråd med representanter för den samiska befolkningen.
I Krokoms kommun är det administrativa avdelningen under kommunstyrelsen som samordnar kommunens arbete som samiskt förvaltningsområde. Sedan 2010 har kommunen arbetat med att ta fram och genomföra ett antal åtgärder som förvaltningskommun för de samiska språken. Det strategiska arbetet behöver intensifieras. Ett stort arbete återstår för att uppfylla kommunens strategi för förvaltningsområdet.
Vi söker nu en medarbetare som i samverkan med personal i den kommunala organisationen, representanter för den samiska befolkningen och övriga förvaltningskommuner ska arbeta med de åtgärder som tagits fram under 2018. Funktionen är strategisk och kommer att arbeta tillsammans med en funktion inom arbetsområdet som har en mer praktisk inriktning.
Arbetsuppgifter
Dina uppgifter är att samordna kommunens arbete, utgöra ett stöd för förvaltningarna, planera och genomföra utbildnings- och informationsinsatser samt ansvara för delaktighets- och inflytandefrågor gentemot den samiska befolkningen.
Du ska bidra till att utveckla nätverk och delta i samarbete med andra förvaltningskommuner, Region Jämtland Härjedalen samt länets samarbetspartners i Norge. Du kommer även att arbeta med uppföljning och kvalitetssäkring av det interna arbetet.
Kvalifikationer
Vi tror att du har god pedagogisk förmåga samt dokumenterad erfarenhet av att uttrycka dig i tal och skrift. Du har goda kunskaper om samisk kultur och historia samt kunskaper i syd- och/eller nordsamiska.
Du bör ha erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, har du relevant akademisk utbildning är det meriterande.
Övrigt
Tillsvidareanställning på 50-75 %. Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2019 11 11
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre