Lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Krokom

Se lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Krokom. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Krokom som finns hos arbetsgivaren.

Projektledare – UVAS i Jämtland Härjedalen ?

Samtliga våra annonser i de olika kommunerna för Projektledare – UVAS i Jämtland Härjedalen gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss. OBS - Inrättandet av tjänsten är avhängigt att erforderliga beslut om finansiering fattas, vilket förväntas bekräftas i november 2025 Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är ett förbund som jobbar för länets kommuners bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av pol... Visa mer
Samtliga våra annonser i de olika kommunerna för Projektledare – UVAS i Jämtland Härjedalen gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss.
OBS - Inrättandet av tjänsten är avhängigt att erforderliga beslut om finansiering fattas, vilket förväntas bekräftas i november 2025
Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är ett förbund som jobbar för länets kommuners bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner.
Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där arbetet utgår från hemmet, men vi reser i hela länet utifrån vad tjänsten kräver. Vi har också ett litet kontor på campus i Östersund där vi ses varannan vecka.
Arbetsuppgifter
Att unga står helt utan sysselsättning är både en individuell tragedi och ett samhälleligt misslyckande. En meningsfull sysselsättning är starkt förknippat med välmående, och i gruppen UVAS, unga som står utanför arbetsmarknad och studier, är psykisk ohälsa vanligt förekommande. I Jämtlands län råder hög efterfrågan på arbetskraft, och de unga som står utan sysselsättning utgör en stor potential som behövs på arbetsmarknaden.
Nu startar länets kommuner, civilsamhälle och näringsliv ett gemensamt arbete, under ledning av Kommunförbundet Jämtland Härjedalen, för att ta fram en samverkansmodell för hur vi tillsammans bättre kan stötta unga till sysselsättning, och Kommunförbundet söker därför en projektledare.
Arbetsuppgifterna består av att leverera resultat i projektets mål i enlighet med den finansieringsansökan som ligger till grund för projektet. Slutprodukten ska bestå av en effektiv och praktisk samverkansmodell för målgruppen i Jämtlands läns glesa geografi. Den ska vara resurs- och kostnadsberäknad och väl förankrad hos berörda aktörer i offentlig sektor, civilsamhälle och näringsliv. Den ska också säkerställa likvärdighet i hur vi arbetar med målgruppen i Jämtlands läns åtta kommuner. Modellens design ska utvecklas i samråd med målgruppen och berörda aktörer och med stöd i evidens. I arbetsuppgifterna ingår också att skriva en ansökan för ett genomförandeprojekt som ska skickas in vid projektets slut. Ansökan bygger på resultaten från projektet och söker medel för att testa modellen i Jämtlands län under 2 års tid.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
God kunskap om det kommunala aktivitetsansvaret för målgruppen, och goda kontaktnät hos dem som arbetar med målgruppen i Jämtlands län
Mycket god kommunikationsförmåga både i tal och skrift
Lätt för att ta till dig evidens och forskning, och omsätta det i praktik
Goda förståelse för och erfarenheter av samverkan med civilsamhälle och näringsliv
Erfarenhet av att arbeta i och ansöka om externt finansierade projekt är meriterande

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som:
Är självgående och strukturerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt och har lätt för att se helheter
Är lyhörd och har lätt för att skapa relationer, du strävar alltid efter att ge ett gott bemötande och värdskap
Har förmåga att diplomatiskt både utmana och stödja beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål

Vi erbjuder
I rollen som Projektledare erbjuds du ett utvecklande uppdrag i en helt ny verksamhet. Här finns en unik möjlighet att vara med i ett kommunövergripande samarbete för länets framgång, något som öppnar upp för både nya kontaktytor och värdefull erfarenhet. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där du kan vara baserad i hemmet, men reser i hela länet som tjänsten kräver.
Ansökan:
Ansök genom att skicka CV och personligt brev till [email protected], märk mailet med UVAS i ämnet.
Kontaktperson: Malin Elmerstig, Förbundsstrateg, [email protected] 076-1098557
Sista ansökningsdag: 19 november. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer kan därför komma att hållas innan ansökningstiden har gått ut.
Placeringsort: Jämtlands län
Anställningsform: Projektanställning 100%
Tillträde: Snarast
Varaktighet: Projektanställning på 6 månader med möjlighet till förlängning i 2 år. Visa mindre

Projektledare– Närvarofrämjande arbete på lågstadiet i Jämtlands län

Samtliga våra annonser i de olika kommunerna för Projektledare– Närvarofrämjande arbete på lågstadiet i Jämtlands län gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss. OBS - Inrättandet av tjänsten är avhängigt att erforderliga beslut om finansiering fattas, vilket förväntas bekräftas i november 2025 Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är ett förbund som jobbar för länets kommuners bästa. Förbundet drivs som en förening och har en... Visa mer
Samtliga våra annonser i de olika kommunerna för Projektledare– Närvarofrämjande arbete på lågstadiet i Jämtlands län gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss.
OBS - Inrättandet av tjänsten är avhängigt att erforderliga beslut om finansiering fattas, vilket förväntas bekräftas i november 2025
Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är ett förbund som jobbar för länets kommuners bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner.
Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där arbetet utgår från hemmet, men vi reser i hela länet utifrån vad tjänsten kräver. Vi har också ett litet kontor på campus i Östersund där vi ses varannan vecka.
Vill du bidra till att fler elever når skolans mål och stärka framtidens kompetensförsörjning i Jämtlands län? Kommunförbundet Jämtland Härjedalen söker nu en projektledare till ett ESF-finansierat projekt med fokus på att främja skolnärvaro på lågstadiet.
Om projektet
Skolfrånvaro är ett växande problem med allvarliga konsekvenser för både individ och samhälle. Projektet "Närvarofrämjande arbete på lågstadiet i Jämtland Härjedalen" syftar till att ta fram och implementera användarvänliga metoder och material som stödjer skolornas systematiska arbete med närvarokultur redan i de tidiga skolåren. Projektet genomförs i bred samverkan med flera av länets kommuner, Friluftsfrämjandet, RF-SISU, Mittuniversitetet och Länsförsäkringar.
Arbetsuppgifter
Som projektledare arbetar du tillsammans med medfinansiärer för att:
Kartlägga och inventera befintliga metoder och material för närvarofrämjande arbete, både regionalt, nationellt och internationellt.
Anpassa och vidareutveckla dessa för lågstadieskolor i Jämtlands län.
Sprida och implementera materialet i relevanta nätverk och forum, samt genom skolbesök och presentationer.
Delta i nätverk och bidra till projektets kvalitativa och kvantitativa uppföljning och utvärdering.
Samverka med skolpersonal och övriga aktörer för att skapa en långsiktigt hållbar närvarokultur.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Erfarenhet av arbete inom grundskola, gärna lågstadiet
Relevant universitetsutbildning
Mycket god kommunikationsförmåga i tal och skrift
Mycket god administrativ förmåga
Mycket god samarbetsförmåga

Meriterande är:
Erfarenhet av externt finansierade projekt
Goda kontaktnät inom skola och utbildning i Jämtlands län
Erfarenhet av utvecklingsarbete kopplat till skolnärvaro

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som trivs med att arbeta självständigt och har lätt för att skapa struktur i ditt arbete.
Du har ett lyhört förhållningssätt och bygger goda relationer med andra.
När utmaningar uppstår ser du möjligheter till lösningar och hanterar olika situationer på ett smidigt och respektfullt sätt.
Vi erbjuder
Ett utvecklande och samhällsviktigt uppdrag i ett länsgemensamt projekt
En arbetsgrupp med många olika kompetenser
Möjlighet att delvis arbeta på distans
Deltidstjänst (80%) med projektanställning t.o.m. 2029-02-28
Fast månadslön


Ansökan
Ansök genom att skicka CV och personligt brev till [email protected], ange Närvarofrämjande som ämne.
Kontaktperson: Johanna Bogfors, förbundsstrateg, [email protected], 076-127 24 73
Sista ansökningsdag: 19 november. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer kan därför komma att hållas innan ansökningstiden har gått ut.
Sista ansökningsdag: 19 november
Placeringsort: Jämtlands län
Anställningsform: Projektanställning 80%
Tillträde: 2026-03-01 - 2029-02-28 Visa mindre

Utvecklingssamordnare Ny Socialtjänstlag

Samtliga våra annonser för Utvecklingssamordnare Ny Socialtjänstlag gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss. Allmänna uppgifter Befattning: Utvecklingssamordnare Tjänsteställe: Östersund eller distansarbete inom Jämtlands län med resor till Östersund Överordnad chef: Förbundschef Kommunförbundet Jämtland Härjedalen Förbundet bildades 2022 och jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening o... Visa mer
Samtliga våra annonser för Utvecklingssamordnare Ny Socialtjänstlag gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss.
Allmänna uppgifter
Befattning: Utvecklingssamordnare
Tjänsteställe: Östersund eller distansarbete inom Jämtlands län med resor till Östersund
Överordnad chef: Förbundschef

Kommunförbundet Jämtland Härjedalen
Förbundet bildades 2022 och jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner.

Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där vi är hembaserade men reser i hela länet som tjänsten kräver.

Vi har ett litet kontor på Campus i Östersund, där vi träffas med jämna mellanrum för att samarbeta och utvecklas tillsammans. Här har vi också en inspirerande och flexibel arbetsmiljö, där du som medarbetare ges goda möjligheter att växa och ta del av våra spännande och samhällsviktiga projekt.?

Om tjänsten:
Ett av förbundets verksamhetsområden är Social välfärd/Socialtjänstens regionala samverkans- och stödstruktur (RSS). Vårt mål är att bidra till utvecklingen av en mer kunskapsbaserad, jämlik och jämställd socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård i Jämtland Härjedalen. Vi samordnar samarbetet mellan länets kommuner, med andra aktörer och fungerar som en strategisk arena för gemensamma prioriteringar. Vårt arbete handlar om att säkerställa att invånarna i Jämtlands län får lika stöd och vård, oavsett var i länet de bor.

Socialtjänsten står inför en betydande omställning i och med införandet av en ny socialtjänstlag. Vi söker en utvecklingssamordnare med uppdrag att stödja kommunerna med införandet av den nya socialtjänstlagen. Har du erfarenhet av förändringsarbete inom offentlig sektor och brinner för att skapa långsiktiga förbättringar genom samverkan? Då kan detta vara något för dig!

Som utvecklingssamordnare för ny socialtjänstlag kommer du ha en nyckelroll i att stödja kommunerna i länet samt utveckla och stärka samarbetet mellan kommunerna. Det innebär att du på både strategisk- och operativ nivå stödjer kommunerna i deras arbete med omställningen till den nya socialtjänstlagen, exempelvis nya arbetssätt och modeller samt systematisk uppföljning.

Arbetsuppgifter:
Att vara stöd till kommunerna i att ställa om till en mer förebyggande, tillgänglig och jämlik socialtjänst samt stärka förutsättningarna för kommunerna att utveckla och upprätthålla en kunskapsbaserad socialtjänst.
Att stödja kommunerna avseende systematisk uppföljning och analys för att skapa långsiktiga förbättringar. Detta stöd ges regionalt likväl som lokalt i varje kommun och inkluderar samverkan med andra län via nationellt nätverk.
Att projektleda gemensam lärprocess kring den nya socialtjänstlagen. Ett nationellt uppdrag som väntas ske i samarbete med SKR och andra läns RSS:er.
Att leda nätverk och arbetsgrupper etc. till stöd för kommunerna i omställningen
Att vid behov stödja delar av satsning avseende en kunskapsbaserad vård och omsorg för personer med demenssjukdom samt projektledning av Yrkesresan
Utredningsuppdrag i linje med omställningen


Uppdraget bedrivs självständigt och innebär att sätta målgruppen och våra medlemskommuner i fokus. Utöver direkt stöd till kommunerna stödjer du också dina kollegor att främja omställningsarbetet inom olika sakområden. Vi söker dig som trivs i en föränderlig miljö, ser möjligheter i komplexa utmaningar och vill bidra till att en socialtjänst som bygger på kunskap, kvalitet och långsiktig hållbarhet.

Vi söker dig som:
Har flerårig erfarenhet av socialt arbete inom offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av att utveckla processer och av att självständigt driva och fullfölja kvalificerat utredningsarbete. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning.
Du har kandidatexamen, gärna magister- eller masterexamen, med inriktning socialt arbete, beteendevetenskap, eller annan relevant inriktning. Tjänsten kräver god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga.
Du har erfarenhet av implementering, kvalitetsarbete och systematisk uppföljning
Viktigt är också vem du är som person. Vi söker dig som är mål- och resultatinriktad, och som vill bidra till utveckling. Du behöver vara självgående, flexibel och analytisk. Du arbetar strukturerat, har överblick och kan växla mellan olika perspektiv. Du är relationsskapande och har en god förmåga att leda och samordna grupper. Du är kommunikativ och uppskattar att hålla föredrag och presentera information i olika sammanhang.
En del av arbetet sker digitalt och du behöver ha goda kunskaper i att leda digitala möten, god administrativ förmåga.



Vi erbjuder:
Vi erbjuder en utvecklande och samordnande roll inom ett angeläget samhällsområde. Huvuduppdraget är att stödja kommunerna med införandet av den nya socialtjänstlagen.
Placeringsort: Jämtlands län?
Anställningsform: Tjänsten är tidsbegränsad projektanställning till och med 2027-12-31 (kräver erforderlig årlig statlig finansiering) Visa mindre

Näringslivsrådgivare

– Ett jobb med plats för växtkraft Vill du vara med och forma framtidens företagsklimat i Krokom? Då kanske det här jobbet som näringsrådgivare är något för dig. Här får du möjlighet att växa och skapa plats för andra att göra detsamma.  Välkommen till oss! Tjänsten som näringslivsrådgivare är placerad på kundcenter och näringsliv, som är en liten enhet inom område samhällsbyggnad och tillväxt på kommunledningsförvaltningen. Här arbetar vi nära företagar... Visa mer
– Ett jobb med plats för växtkraft
Vill du vara med och forma framtidens företagsklimat i Krokom? Då kanske det här jobbet som näringsrådgivare är något för dig. Här får du möjlighet att växa och skapa plats för andra att göra detsamma. 


Välkommen till oss!
Tjänsten som näringslivsrådgivare är placerad på kundcenter och näringsliv, som är en liten enhet inom område samhällsbyggnad och tillväxt på kommunledningsförvaltningen. Här arbetar vi nära företagare, invånare och kollegor för att skapa ett mer välkomnande, modigt, nära och pålitligt Krokom. 

Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nämnder; Kommunstyrelsen, Bygg- och Miljönämnden samt Samhällsbyggnadsnämnden. Förvaltningen sysselsätter ca 135 medarbetare och är uppdelad i område stab, område bygg och miljö samt område samhällsbyggnad och tillväxt.

Krokom ligger mitt i Jämtlands län, med närhet till både stad, fjäll och världen utanför. Här samsas natur, entreprenörskap och livskvalitet. En plats att leva på, inte bara bo. Vi är en kommun i utveckling med drygt 15 700 invånare och ett växande näringsliv. Vårt mål är tydligt: tillsammans skapar vi plats för växtkraft, i företag, i föreningsliv och i människors vardag. 


En dag som näringslivsrådgivare  
Som näringslivsrådgivare blir du en nyckelperson i kommunens arbete för att skapa de bästa förutsättningarna för företagande och tillväxt. Du bygger och vårdar relationer med företagare och samarbetspartners, lokalt, regionalt och ibland internationellt och fungerar som länken som för samman idéer, människor och möjligheter. 

Du driver processer som gör företagskontakten med kommunen enkel och förutsägbar. Genom dialog och samverkan undanröjer du hinder, öppnar dörrar och skapar hållbara lösningar som stärker både företagen och kommunen. 

Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är bland annat att göra företagsbesök och ge rådgivning som stödjer utveckling i olika faser. Du ska initiera, driva och underhålla nätverk som stärker näringslivet. Du får samverka med företagsfrämjare som Almi, Nyföretagarcentrum och Region JH för tydliga och effektiva stödvägar. Utveckla kommunens företagsservice, till exempel företagslots, digitala kanaler och e-tjänster, för att öka tillgänglighet och förutsägbarhet, ingår också i uppdraget.

Du förväntas arrangera och delta i näringslivsdagar och andra mötesplatser som bidrar till samverkan och växtkraft. Du kommer att vara kontaktperson för affärsutvecklingen av Grönt Center i Ås. Bidra i interna utvecklingsprocesser som stärker kommunens service gentemot företagare och vara en aktiv del i utvecklingen av kundcenter, där företagsservice och medborgarservice möts ingår också i uppdraget.

Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du får bidra till framtidens Krokom, en kommun som växer genom samverkan, engagemang och omtanke. Du blir en del av ett välkomnande och engagerat team som brinner för att skapa växtkraft - i näringslivet, i kommunen och i människors idéer. 

 

Din kompetens
Vi söker dig som har: 


• relevant högskoleutbildning inom entreprenörskap, projektledning, samhällsbyggnad, kommunikation eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt


• erfarenhet av rådgivning, samhällsutveckling eller eget företagande


• god kommunikativ förmåga i svenska och engelska, i både tal ock skrift


• B-körkort

 

Det är meriterande om du har: 


• erfarenhet av att bygga nätverk och samverka med olika aktörer inom näringsliv och samhälle 
• kunskap om offentlig sektor och kommunal verksamhet
• erfarenhet av projektledning eller gränsregionala samarbeten 

 

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som är relationsskapande, lösningsorienterad och modig. Du trivs i mötet med människor, är nyfiken och har lätt för att skapa förtroende. Du växlar gärna mellan det strategiska och det operativa, från att driva ett projekt till att möta företagare i deras vardag. 

Du har en naturlig känsla för service och ser möjligheter där andra ser hinder. 


Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Ev. provanställning kan förekomma med upp till 6 månaders prövotid. Om anställningen inte avslutas under provanställningstiden, övergår tjänsten till en tillsvidareanställning.

Sista ansökningsdag 2025-12-12. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. 

Vi erbjuder friskvårdsbidrag eller frsikvårdstid och förmånsportal.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.


Kontaktpersoner för tjänsten
Ole Kristiansson, näringslivschef
0640-16197
[email protected] 

Håkan Åsberg, näringslivsrådgivare
0640-16391
[email protected]

Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00

Välkommen med din ansökan! 
Krokom, kommunen mitt i Jämtland

Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.

Kommunen ingår i samiskt för­valtningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande. Visa mindre

Projektsamordnare

Samtliga våra annonser för Projektsamordnare gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen Kommunförbundet Jämtland Härjedalen bildades 2022 och jobbar för alla kommuner för länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av förtroendevalda från länets alla kommuner. Vi är en distansoberoende arbetsgivare där vi är hembaserade men reser i hela länet som tjänsten ... Visa mer
Samtliga våra annonser för Projektsamordnare gäller en och samma tjänst, du behöver bara skicka in en ansökan till oss.
Kommunförbundet Jämtland Härjedalen
Kommunförbundet Jämtland Härjedalen bildades 2022 och jobbar för alla kommuner för länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av förtroendevalda från länets alla kommuner.
Vi är en distansoberoende arbetsgivare där vi är hembaserade men reser i hela länet som tjänsten kräver.
Kommunförbundet har ett kontor på Campus i Östersund, där vi träffas med jämna mellanrum för att samarbeta och utvecklas tillsammans.

Om tjänsten:
Vi söker just nu en projektsamordnare med ett tudelat uppdrag.
Du ansvarar för att efter medlemskommunernas initiativ skriva fram, samordna och följa upp kommungemensamma projekt. Projekten ska utveckla och stärka kärnverksamheter hos våra ägarkommuner. I tjänsten ingår att delta i våra chefsnätverk för att identifiera behov och för att säkerställa projektens nytta. Du kommer jobba nära ledningen i Kommunförbundet, såväl på politisk nivå som på tjänstepersonsnivå
Därtill ingår i tjänsten att stötta och utveckla kommunernas förmåga att göra behovsanalyser, färdigställa ansökningar och genomföra projekt. Här är uppdraget alltså pedagogiskt och kompetensbyggande.
Dina arbetsuppgifter
Leda arbetet internt kring projekt med externa medel
Samarbeta med länets aktörer i syfte att stärka kommunernas och andra aktörers förmågor och konkurrenskraft.
Säkerställa att rapportering till finansiärer fungerar.
Skriva fram nya projekt som verksamhet och styrelse står bakom.
Samarbeta med fonder och myndigheter med ansvar för utvecklingsmedel i syfte att skapa goda relationer och framförhållning i våra projektsatsningar.

Vi söker dig som
Har en universitets- eller högskoleutbildning inom området.
Kunskap om EU-fonder, regionala utvecklingsmedel och nationella finansieringsmodeller.
Har erfarenhet av att skriva fram komplexa projekt med flera intressenter inom offentlig sektor och med finansiering från flera håll.
Är en skicklig kommunikatör och har förmågan att engagera och skapa samsyn bland olika aktörer.
Har erfarenhet av projektekonomi och projektadministration.
Är lösningsorienterad, strukturerad och van att arbeta självständigt.
Är engagerad och strategisk med god förmåga att driva frågor framåt.
Är lyhörd och har förmåga att förstå olika perspektiv samt skapa förtroende och bygga relationer.


Meriterande
Erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd organisation.

Viktiga personliga egenskaper
Strukturerad och pedagogisk, van att uttrycka dig väl i tal och skrift
Van att själv strukturera och planera ditt arbete
Förmåga att fånga idéer och se behov och möjligheter
Nätverksbyggare med förmåga att skapa ett tillitsfullt klimat

Pedagogisk förmåga i syfte att stötta kollegor på bästa sätt inom området.
Vi erbjuder:
En spännande och utvecklande roll som har stor betydelse för länets framtid. Du blir en del av ett väldigt engagerat team och får möjlighet att påverka utvecklingen av hela länet.
Placeringsort: Jämtlands län
Anställningsform: Tillsvidareanställning 50% med möjlighet till utökad tjänstgöringsgrad.
Tillträde: 1 oktober eller enligt överenskommelse. Visa mindre

Projektledare - Stärkt SYV

OBS - Inrättandet av tjänsten är avhängigt att erfoderliga beslut om finansiering fattas, vilket förväntas bekräftas i december 2024. Varaktighet: Projektanställning på 3 år med möjlighet till förlängning Vi är ett nystartat förbund som jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner. Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser... Visa mer
OBS - Inrättandet av tjänsten är avhängigt att erfoderliga beslut om finansiering fattas, vilket förväntas bekräftas i december 2024.
Varaktighet: Projektanställning på 3 år med möjlighet till förlängning
Vi är ett nystartat förbund som jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner.
Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där vi är hembaserade men reser i hela länet som tjänsten kräver. Vi har också ett litet kontor på campus i Östersund där vi ses ibland.
Arbetsuppgifter
Jämtlands län står inför stora kompetensförsörjningsutmaningar, och det är av största vikt att hela det system som ska förse arbetsmarknaden med arbetskraft fungerar så väl som möjligt. Ett viktigt kugghjul i systemet är studie- och yrkesvägledningen. I Jämtlands län finns ett nätverk av engagerade studie- och yrkesvägledare som gör sitt bästa utifrån vårt glesa läns förutsättningar.
Nu startar länets kommuner genom Kommunförbundet Jämtland Härjedalen ett treårigt projekt för att stärka studie- och yrkesvägledningen i länet. Vi söker därför en projektledare.
I arbetsuppgifterna ingår att leverera projektet i enlighet med den finansieringsansökan som ligger till grund för projektet. Det innebär att utgöra en centralt placerad resurs som stöttar och leder nätverket för studie- och yrkesvägledning, och skapa tillfällen till gemensamt lärande och samverkan. Det ingår också att skapa och applicera metoder och rutiner för uppföljning av studie- och yrkesvägledning, och stötta studie- och yrkesvägledning i bred bemärkelse. Allt arbete sker i samverkan med andra.
I uppdraget ingår också:
Att ansvara för projektrapporteringar till medfinansiärer och andra intressenter
Att rådgöra och lyssna av med för projektet relevanta målgrupper och aktörer
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har:
Minst fem års erfarenhet av studie-och yrkesvägledning
Adekvat utbildning på högskola eller universitet
Mycket god kommunikationsförmåga både i tal och skrift
God administrativ förmåga
Förståelse och respekt för att arbeta i offentligt finansierad verksamhet, utefter beslutad projektplan
Goda kontaktnät inom studie- och yrkesvägledning på alla nivåer i länet
Tidigare erfarenhet av att arbeta i ESF-finansierade projekt är meriterande
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet där vi främst söker dig som:
Är självgående och strukturerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt och har lätt för att se helheter
Är lyhörd och har lätt för att skapa relationer, du strävar alltid efter att ge ett gott bemötande och värdskap
Har förmåga att diplomatiskt både utmana och stödja beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål
Vi erbjuder
I rollen som Projektledare erbjuds du ett utvecklande uppdrag i en helt ny verksamhet. Här finns en unik möjlighet att vara med i ett kommunövergripande samarbete för länets framgång, något som öppnar upp för både nya kontaktytor och värdefull erfarenhet. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där du kan vara hembaserad, men reser i hela länet som tjänsten kräver. Visa mindre

Samordnare skola och vuxenutbildning Kommunförbundet Jämtland/Härjedalen

Kommunförbundet Jämtland/Härjedalen Vi är ett nystartat förbund som jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner. Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen.  Förbundet är i en uppbyggnadsfas. Just nu finns en chef och fyra medarbetare på plats och vi kommer... Visa mer
Kommunförbundet Jämtland/Härjedalen

Vi är ett nystartat förbund som jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner. Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen. 

Förbundet är i en uppbyggnadsfas. Just nu finns en chef och fyra medarbetare på plats och vi kommer stärka teamet med ytterligare några medarbetare under 2024. 

Förbundet kommer jobba med samverkan och utveckling inom bland annat följande områden: Näringsliv, arbetsmarknad, besöksnäring, påverkansarbete (EU-frågor), socialtjänst, kommunal hälso- och sjukvård, samhällsutveckling och kompetensförsörjning. 

Härjedalens kommun HR-avdelning är stödfunktion vid rekryteringen till Kommunförbundet Jämtland Härjedalen. Din ansökan och andra handlingar du skickar in blir allmänna handlingar.



Vi är ett nystartat förbund som jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av
politiker från länets alla kommuner.

Förbundet sätter stor vikt vid att finnas
i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som
helst i Jämtland/Härjedalen. Kommunförbundet
Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där vi är hembaserade
men reser i hela länet som tjänsten kräver. Vi har också ett litet kontor på
campus i Östersund där vi ses ibland.

Arbetsuppgifter
Att skolor och utbildningar håller hög kvalitet och är ändamålsenliga är en grundförutsättning för att både medborgare och samhällen i vårt län ska utvecklas. Nu kraftsamlar kommunerna i länet ytterligare för att gemensamt arbeta mer effektivt inom det här området. Till Kommunförbundet Jämtland Härjedalen söker vi därför nu en samordnare för frågor som rör skola och vuxenutbildning.

I arbetsuppgifterna ingår att samordna länets kommuners planering och dimensionering av vuxenutbildning och Lärcentrum samt samordna framtagande och uppföljning av gemensamma samverkansavtal och rutiner inom området skola och vuxenutbildning. Tillsammans med förbundets strateg för utbildningsfrågor kommer du arbeta fram strukturer för samverkan inom länet gällande utbildningsfrågor i stort.

I uppdraget ingår också:

Kommunikations- och administrativa uppgifter som stödjer kommunernas arbete samt att bistå i arbetet med att hantera, fördela, följa upp och redovisa statsbidrag och projektmedel

Omvärldsbevakning för området  

Kontakt med regionala och nationella aktörer på området

   

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

Minst fem års erfarenhet av kommunala skolfrågor, gärna av flera skolformer och undervisning i livets alla skeden

Adekvat utbildning på högskola eller universitet, gärna lärar- och/eller rektorsutbildning

Mycket god kommunikationsförmåga både i tal och skrift

God administrativ förmåga och du är noggrann med detaljer

Förståelse och respekt för att arbeta i och med politiskt styrda organisationer

Goda kontaktnät inom skola/utbildning i länet

Intresse och engagemang för frågorna, omvärldsbevakar kontinuerligt och tillämpar analytisk förmåga för att se lösningar och utvecklingspotential för vårt län

Det är meriterande om du har arbetat på ledande positioner.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet där vi främst söker dig som:

Är självgående och strukturerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt och har lätt för att se helheter

Är lyhörd och har lätt för att skapa relationer, du strävar alltid efter att ge ett gott bemötande och värdskap

Har förmåga att diplomatiskt både utmana och stödja beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål

Vi erbjuder
I rollen som Samordnare erbjuds du ett utvecklande uppdrag i en helt ny verksamhet. Här finns en unik möjlighet att vara med i ett kommunövergripande samarbete för länets framgång, något som öppnar upp för både nya kontaktytor och värdefull erfarenhet.

Kontaktinformation
Martin Söderström, Förbundschef Kommunförbundet Jämtland Härjedalen, 0763145493, [email protected]

Malin Elmerstig, Strateg utbildningsfrågor, 0761098557, [email protected]

Arbetsplats
Studentplan 5

831 40 Studentplan 5 Visa mindre

Utvecklingssamordnare äldreomsorg

OBS! Annonsen ligger ute i länets samtliga kommuner, men det gäller en och samma tjänst. Du behöver alltså bara skicka in en ansökan till oss. Kommunförbundet Jämtland/Härjedalen Vi är ett kommunförbund som bildades 2022 och jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner. Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att... Visa mer
OBS! Annonsen ligger ute i länets samtliga kommuner, men det gäller en och samma tjänst. Du behöver alltså bara skicka in en ansökan till oss.
Kommunförbundet Jämtland/Härjedalen
Vi är ett kommunförbund som bildades 2022 och jobbar för alla kommuner i länets bästa. Förbundet drivs som en förening och har en styrelse bestående av politiker från länets alla kommuner.
Förbundet sätter stor vikt vid att finnas i kommuner i hela länet, därför ser vi gärna att du bor i vilken kommun som helst i Jämtland/Härjedalen. Kommunförbundet Jämtland Härjedalen är en distansoberoende arbetsgivare där vi är hembaserade men reser i hela länet som tjänsten kräver.
Vi har ett litet kontor på Campus i Östersund, där vi träffas med jämna mellanrum för att samarbeta och utvecklas tillsammans. Här har vi också en inspirerande och flexibel arbetsmiljö, där du som medarbetare ges goda möjligheter att växa och ta del av våra spännande och samhällsviktiga projekt.

Om tjänsten:
Ett av förbundets verksamhetsområden är Social välfärd/Socialtjänstens regionala samverkans- och stödstruktur (RSS). Vårt mål är att bidra till utvecklingen av en mer kunskapsbaserad, jämlik och jämställd socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård i Jämtland Härjedalen. Vi samordnar samarbetet mellan länets kommuner, med andra aktörer såsom regionen och fungerar som en strategisk arena för gemensamma prioriteringar. Vårt arbete handlar om att säkerställa att invånarna i Jämtlands län får lika stöd och vård, oavsett var i länet de bor.
För att ytterligare stärka äldreomsorgen har regeringen 2025-2027 tilldelat RSS medel för att ytterligare stärka äldreomsorgen med fokus på kunskapsbaserad vård och omsorg för personer med demenssjukdom. Detta ger oss möjlighet att stödja kommunerna i att implementera ny kunskap, utveckla mer effektiva arbetssätt och skapa en långsiktigt hållbar äldreomsorg.
Vi söker dig som vill delta i detta spännande arbete 2025-2027.

Arbetsuppgifter:
· Du har en nyckelposition i att planera, organisera och leda länsgemensamma utvecklingsprocesser.
· Du stöttar kommunerna i implementeringen av evidensbaserade arbetssätt och metoder samt säkerställer att den bästa tillgängliga kunskapen sprids och används i praktiken. Arbetet innefattar även systematisk uppföljning och analys för att skapa långsiktiga förbättringar. Detta stöd ges regionalt likväl som lokalt och inkluderar resor till länets samtliga kommuner.
· Samverkan är en central del av uppdraget, och du arbetar i nära dialog med kommuner, region, Socialstyrelsen och andra nationella aktörer för att utveckla och förstärka kunskapsstyrningen inom äldreomsorgen.
· Du kommer också att leda arbetsgrupper, nätverk och referensgrupper med fokus på förbättrings- och utvecklingsarbete.
· Regional samordning av Yrkesresan äldreomsorg kan komma att ingå i uppdraget.
Uppdraget bedrivs självständigt och innebär att sätta målgruppen och våra medlemskommuner i fokus. I denna roll får du möjligheten att påverka och driva utvecklingsprocesser med både ansvar och frihet att forma arbetet. Vi söker dig som trivs i en föränderlig miljö, ser möjligheter i komplexa utmaningar och vill bidra till att skapa en äldreomsorg som bygger på kunskap, kvalitet och långsiktig hållbarhet.

Vi söker dig som:
· Har en eftergymnasial utbildning inom relevant område, ex. socionom, sjuksköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
· Har flerårig erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen
· Har erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation och god kunskap om de handlings- och beslutsprocesser som råder inom kommunerna
· Har erfarenhet av förbättrings-/utvecklingsarbete inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvård på länsnivå
Meriterande:
· Sakkunskap inom demensvård
· Erfarenhet av implementering, kvalitetsarbete och systematisk uppföljning
Personliga egenskaper:
· Strategisk förmåga
· Strukturerad och pedagogisk, van att uttrycka dig väl i tal och skrift
· Förmåga att fånga idéer och se möjligheter
· Lösningsorienterad och flexibel
· Självständig och initiativrik
· Nätverksbyggare med förmåga att skapa ett tillitsfullt klimat
Vi erbjuder:
En spännande och utvecklande roll. Du blir en del av ett engagerat team och får möjlighet att påverka utvecklingen av äldreomsorgen i länet.
Placeringsort: Jämtlands län
Anställningsform: Projektanställning till och med 31 december 2027 (erforderlig årlig finansiering från staten krävs)
Tillträde: 1 juli 2025 eller enligt överenskommelse. Visa mindre

Alkohol- och tobakshandläggare

– Ett jobb med plats för växtkraft Bygg- och miljöavdelningen i Krokoms kommun söker en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare till alkohol- och tobaksenheten. Välkommen med din ansökan! Bygg- och miljönämnden är ansvarig för den lokala myndighetsutövningen i Krokoms kommun enligt bland annat miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagen, alkohollagen, samt lagen om tobak och liknande produkter. Bygg- och miljöavdelningen är en del av kommunled... Visa mer
– Ett jobb med plats för växtkraft
Bygg- och miljöavdelningen i Krokoms kommun söker en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare till alkohol- och tobaksenheten. Välkommen med din ansökan!
Bygg- och miljönämnden är ansvarig för den lokala myndighetsutövningen i Krokoms kommun enligt bland annat miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagen, alkohollagen, samt lagen om tobak och liknande produkter.
Bygg- och miljöavdelningen är en del av kommunledningsförvaltningen och har som huvudsakligt uppdrag att stödja nämnden i sitt arbete. Hos oss arbetar sju byggnadsinspektörer, fem miljö- och hälsoskyddsinspektörer, en livsmedelsinspektör och en alkohol- och tobakshandläggare (vakant), samt tre administratörer, en verksamhetsutvecklare och en enhetschef.
Dina arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter kommer ingå att hantera tillsyn och prövning huvudsakligen inom alkohol- och tobakslagstiftningens område men också till viss del inom livsmedelslagens område, att hantera serviceärenden i form av frågor från enskild, samt att hantera samverkansärenden i kontakt med myndigheter, andra förvaltningar och kollegor. Vidare ingår planerings-, uppföljnings- och utvecklingsarbete inom enhetens ansvarsområde.
Din kompetens
För tjänsten krävs att du har:
Akademisk utbildning som miljö- och hälsoskyddsinspektör, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
Körkort för bil.

Det är meriterande om du har:
Kunskaper och erfarenheter av myndighetsutövning och särskilt då livsmedelskontroll, data- och/eller systemvetenskap samt projektledning.

Dina personliga egenskaper och grundläggande färdigheter. Vi söker dig som är serviceinriktad och har en vilja att utveckla dig själv inom ditt arbetsområde. Vi vill att du ska ha lätt för att samarbeta, men även ha förmåga att arbeta självständigt. Du behöver kunna planera och prioritera arbetsuppgifter. Vidare vill vi att du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, samt att du ska ha god datorvana och lätt för att hantera administrativa system.
Utvecklas med glädje
Arbetet som alkohol- och tobakshandläggare med delsysslor inom livmedelskontrollområdet är variationsrikt och innebär många kontakter med kommuninvånare och företagare, men också med politiker och andra tjänstemän i kommunen. Vi har frågat våra medarbetare vad de tycker är bra med den aktuella arbetsplatsen och de då har bland annat svarat så här:
”Varierande arbetsuppgifter som spänner över många olika sakområden gör att det sällan blir trist eller enformigt”, ”mycket utrymme för eget ansvar och egna idéer om hur saker ska utföras”, ”bra kompetensutvecklingsmöjligheter”, ”flexibla arbetstider och bra möjligheter till distansarbete”, ”goda möjligheter till friskvård på arbetstid”, ”prestigelöst, flexibelt och okonstlat förhållningssätt till varandra”, ”vackra och varierande omgivningar när man är ute på tillsyn”, ”det är långa avstånd men känns som att vi har nära till varandra och till dem vi jobbar för”, ”bra gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas”.
Övrig information
Den utlysta tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet. Sista ansökningsdag: 2024-01-07.
Intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.


Krokoms kommun
I Krokoms kommun bor ca 15500 människor fördelat på 193 byar och samhällen. Detta gör oss till en befolkningsmässigt mellanstor kommun men till ytan och upplevelsemässigt är vi desto större.
Våra gränser sträcker sig från Storsjöns stränder med Östersund i söder till de vidsträckta och vilda fjällen i norr. I väster finns Norge och Åre och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här finns en fantastisk natur och väldigt goda möjligheter till ett varierat friluftsliv. I närområdet finns exempelvis några av Sveriges mest värdefulla granurskogsområden, största älgar och tätaste björnstammar. Vi har också några av de bästa fiskevattnen i landet och skid- och skoteråkningen är även den på topp.
Annat som utmärker oss är exempelvis en välutvecklad småskalig mathantverkstradition och närheten till Östersund med ett rikt krog- och kulturliv, samt goda kommunikationer till övriga Sverige. Visa mindre

Utvecklingssekreterare

Socialförvaltningen söker: Utvecklingssekreterare – Ett jobb med plats för Variation Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan! Krokom, kommunen mitt i Jämtland Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmäss... Visa mer
Socialförvaltningen söker:
Utvecklingssekreterare
– Ett jobb med plats för Variation
Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan!


Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Socialförvaltningen en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden. Här ansvarar vi för att ge stöd, vård och service till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Här gör vi skillnad, på riktigt!
Utvecklingssekreteraren är en del av socialförvaltningens stab, ett arbetslag som arbetar nära förvaltningsledningen med socialchefen som närmsta chef. Här finns en bred kompetens av olika stödfunktioner som tillsammans stöttar och bidrar till utvecklingen i förvaltningen.


En dag som utvecklingssekreterare
Som utvecklingssekreterare har du en nyckelroll i planeringen inför socialnämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera och förbereda möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I arbetet ingår att kvalitetssäkra vissa beslutsunderlag till nämnden genom att i samråd med ansvarig chef/handläggare, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag.
Du är också sekreterare i socialförvaltningens ledningsgrupp, kommunala pensionärsrådet, förvaltningens samverkansgrupp samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med handläggare och chefer inom förvaltningen samt med nämndens politiker och med övriga förvaltningar.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Ciceron DoÄ och Stratsys.
Du kommer samordna förvaltningens internkontrollarbete, budgetarbete och andra förvaltningsövergripande arbeten samt sammanställa underlagen. Andra arbetsuppgifter är att driva verksamhetsplanering och uppföljningsprocessen inom förvaltningen, vilket innefattar arbete med bland annat verksamhetsplan. I rollen ingår att planera, styra, stödja och utbilda.
Du är tillsammans med förvaltningens kvalitetskontroller/SAS en del av kommunens kvalitetssamordningsgrupp och kan även delta i andra förvaltningsöverskridande grupper.
Hos oss blir du en viktig del av socialförvaltningens stab, där vi med tydligt eget ansvar även bidrar till helheten för kommunens bästa. Vi strävar efter att hela tiden utveckla våra kompetenser och är generösa med att dela med oss av våra kunskaper till varandra. Det finns en god gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas.


Din kompetens
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller liknande.
Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation som t.ex. nämndsekreterare är meriterande.
Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
För att passa för jobbet så bör du som person vara strukturerad och ha förmåga att planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter effektivt. Jobbet ställer krav på att du är kommunikativ och serviceinriktad, då en stor del av arbetet utförs i kontakt med verksamheterna.


Övrig information
Vikariat på heltid till 2025-01-31 med stor möjlighet till en fortsättning som tillsvidareanställd.
Sista ansökningsdag är 2024-01-07.
Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter 0640-161 00


”Hälsning från din blivande chef”
Du har en nyckelroll för att jag ska kunna göra ett bra jobb! Gillar du ordning och reda, att vara "spindeln i nätet" och att arbeta nära en chef med mycket energi då är du varmt välkommen med din ansökan. Visa mindre

Alkohol- och tobakshandläggare / livsmedelsinspektör

Bygg- och miljöavdelningen i Krokoms kommun söker en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare till alkohol- och tobaksenheten med delvis tjänstgöring som livsmedelsinspektör. Bygg- och miljönämnden är ansvarig för den lokala myndighetsutövningen i Krokoms kommun enligt bland annat miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagen, alkohollagen, samt lagen om tobak och liknande produkter. Bygg- och miljöavdelningen är en del av kommunledningsförvaltnin... Visa mer
Bygg- och miljöavdelningen i Krokoms kommun söker en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare till alkohol- och tobaksenheten med delvis tjänstgöring som livsmedelsinspektör.
Bygg- och miljönämnden är ansvarig för den lokala myndighetsutövningen i Krokoms kommun enligt bland annat miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagen, alkohollagen, samt lagen om tobak och liknande produkter.
Bygg- och miljöavdelningen är en del av kommunledningsförvaltningen och har som huvudsakligt uppdrag att stödja nämnden i sitt arbete. Hos oss arbetar sju byggnadsinspektörer, fem miljö- och hälsoskyddsinspektörer, en livsmedelsinspektör och en alkohol- och tobakshandläggare (vakant), tre administratörer samt en verksamhetsutvecklare och en enhetschef.


Dina arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter kommer ingå att hantera tillsyn och prövning huvudsakligen inom alkohol- och tobakslagstiftningens område men också till viss del inom livsmedelslagens område, att hantera serviceärenden i form av frågor från enskild, samt att hantera samverkansärenden i kontakt med myndigheter, andra förvaltningar och kollegor. Vidare ingår planerings-, uppföljnings- och utvecklingsarbete inom enhetens ansvarsområde.


Din kompetens
Akademisk utbildning som miljö- och hälsoskyddsinspektör, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig, är ett krav för tjänsten. Körkort för bil är också ett krav för tjänsten.
Kunskaper och erfarenheter av myndighetsutövning och särskilt då livsmedelskontroll, data- och/eller systemvetenskap samt projektledning är meriterande.
Vi söker dig som är serviceinriktad och har en vilja att utveckla dig själv inom ditt arbetsområde. Vi vill att du ska ha lätt för att samarbeta, men även ha förmåga att arbeta självständigt. Du behöver kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.
Vidare vill vi att du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, samt att du ska ha god datorvana och lätt för att hantera administrativa system.


Utvecklas med glädje
Arbetet som alkohol- och tobakshandläggare med delsysslor inom livmedelskontrollområdet är variationsrikt och innebär många kontakter med kommuninvånare och företagare, men också med politiker och andra tjänstemän i kommunen. Vi har frågat våra medarbetare vad de tycker är bra med den aktuella arbetsplatsen och de då har bland annat svarat så här:
”Varierande arbetsuppgifter som spänner över många olika sakområden gör att det sällan blir trist eller enformigt”, ”mycket utrymme för eget ansvar och egna idéer om hur saker ska utföras”, ”bra kompetensutvecklingsmöjligheter”, ”flexibla arbetstider och bra möjligheter till distansarbete”, ”goda möjligheter till friskvård på arbetstid”, ”prestigelöst, flexibelt och okonstlat förhållningssätt till varandra”, ”vackra och varierande omgivningar när man är ute på tillsyn”, ”det är långa avstånd men känns som att vi har nära till varandra och till dem vi jobbar för”, ”bra gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas”.


Krokom, kommunen mitt i Jämtland
I Krokoms kommun bor ca 15 500 människor fördelat på 193 byar och samhällen. Detta gör oss till en befolkningsmässigt mellanstor kommun men till ytan och upplevelsemässigt är vi desto större.
Våra gränser sträcker sig från Storsjöns stränder med Östersund i söder till de vidsträckta och vilda fjällen i norr. I väster finns Norge och Åre och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här finns en fantastisk natur och väldigt goda möjligheter till ett varierat friluftsliv. I närområdet finns exempelvis några av Sveriges mest värdefulla granurskogsområden, största älgar och tätaste björnstammar. Vi har också några av de bästa fiskevattnen i landet och skid- och skoteråkningen är även den på topp.
Annat som utmärker oss är exempelvis en välutvecklad småskalig mathantverkstradition och närheten till Östersund med ett rikt krog- och kulturliv, samt goda kommunikationer till övriga Sverige.


Övrig information
Sista ansökningsdag: 2024-02-11.
Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Projektledare

Länsstyrelsens cirka 270 medarbetare arbetar som regeringens representant på regional nivå. Vårt uppdrag är att utveckla länet samt att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet. Vi arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Eldrimner är en av Länsstyrelsens sju enheter och är sedan 2005 Sveriges nationella resurscentrum för mathantverk och smås... Visa mer
Länsstyrelsens cirka 270 medarbetare arbetar som regeringens representant på regional nivå. Vårt uppdrag är att utveckla länet samt att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet.



Vi arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Eldrimner är en av Länsstyrelsens sju enheter och är sedan 2005 Sveriges nationella resurscentrum för mathantverk och småskalig livsmedelsproduktion. Här arbetar vi med att förmedla, utveckla och bevara kunskapen om mathantverk. Vi stöttar nya och etablerade företagare bland annat genom kurser, utbildningar, rådgivning och utvecklingsarbete. Eldrimner arbetar tillsammans med berörda myndigheter och andra aktörer för att underlätta för mathantverkare att bedriva sin verksamhet. Hos oss arbetar experter inom mathantverkets olika områden som gärna delar med sig av sin kunskap



Vi arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för Sveriges mathantverkare - tillsammans för en hållbar framtid!



Beskrivning
Under hösten 2023 och fram till 31 januari 2024 kommer Eldrimner ha ett ökat fokus på konsumentupplysning avseende underutnyttjade råvaror som vilt, hav- och sjömat.

Syftet är att främja en ökad användning av dessa råvaror hos fler konsumenter i linje med en hållbar livsmedelsproduktion. 



Arbetsuppgifter
Du skapar riktade insatser för att visa upp underutnyttjade råvaror, exempelvis genom smakaktiviteter, workshops, sammanställning av studier, inlägg och artiklar i digital och traditionell media. Insatserna arbetar du fram tillsammans med Eldrimners medarbetare inom kommunikation och aktuella branschområden. Du har kontakt med företag inom småskalig förädling, samlar information och omvärldsbevakar för att skapa största möjliga nytta av insatserna. Arbetet genomförs som ett internt projekt som du leder och redovisar. 



Kvalifikationer
I grunden har du en relevant högskoleutbildning. Vi vill att du har god kännedom och erfarenhet av småskalig livsmedelsproduktion, råvaror och råvaruhantering, exempelvis genom flerårigt arbete inom restaurang eller produktion av livsmedel. Erfarenhet av att ha arbetat med hållbar matproduktion, gärna riktat mot slutkonsumenter är önskvärt.

 

Du har god förståelse för vad mathantverk och hållbara livsmedelssystem är. Vi ser också att det är viktigt för tjänsten att du har erfarenhet och/eller förståelse för omvärldsanalys och marknadsföring samt kännedom om konsumtion och konsumtionsmönster inom livsmedel.  Erfarenhet av projektledning och arbete inom statlig verksamhet är meriterande. 


Vi kommer fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper där vi ser att du är självgående och kan anpassa arbetsuppgifterna utifrån behov och ändrade förutsättningar. Du har lätt för att strukturera ditt arbete så att det utförs effektivt och inom satta tidsramar. Då insatserna i arbetet inte är bestämda på förhand krävs ett kreativt tankesätt och förmåga att omvandla idéer till aktiviteter. Du samarbetar bra med andra och har lätt för att uttrycka dig korrekt och anpassa ditt språk muntligt som skriftligt till olika målgrupper. 

Vid en tillsvidareanställning på Länsstyrelsen kommer du att krigsplaceras vid myndigheten. Beroende på tjänst kan det även ingå tjänstgöring i krisstab och säkerhetsklassning.



Vi inleder alltid med provanställning vid tillsvidaretjänster.



Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd Visa mindre

Handläggare civilt försvar

- Ett jobb med plats för utveckling Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro, tillväxt och visionen ”Vi gör plats för växtkraft”. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme. Den försämrade säkerhetspolitiska utvecklingen i Sveriges närområde understryker behovet av ett starkt totalförsvar och en stärkt krishanteringsförmåga. En viktig del i det arbetet ä... Visa mer
- Ett jobb med plats för utveckling
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro, tillväxt och visionen ”Vi gör plats för växtkraft”. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.
Den försämrade säkerhetspolitiska utvecklingen i Sveriges närområde understryker behovet av ett starkt totalförsvar och en stärkt krishanteringsförmåga. En viktig del i det arbetet är att prioritera och stärka det civila försvaret. Vi söker därför dig som är en strategisk, målinriktad och engagerad person som vill vara med och utveckla kommunens civilförsvarsarbete.
En dag på jobbet
Arbetet innebär i första hand att analysera vilka behov som finns för att utveckla och stärka kommunens planering och arbete med socialtjänstens och den kommunala hälso- och sjukvårdens civila försvar. Vidare ta fram en övergripande plan för fortsatt arbete utifrån den analys som har gjorts.
Vi söker dig som vill både driva och stötta verksamheterna i sitt arbete med civilt försvar. Du behöver kunna arbeta både strategiskt, genom upprättande av planer men även operativt för att implementera planerna på ett bra sätt. För att arbetet ska fungera väl behöver du kontinuerligt arbeta med omvärldsbevakning, förankring, implementering och uppföljning.
Tjänsten är placerad på kommunledningsförvaltningen med Säkerhetschef som närmste chef. Då arbetet riktar sig mot socialförvaltningens verksamheter kommer du även att ha mycket kontakt med såväl Socialchef som berörda verksamhetschefer.
Din kompetens
Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning inom området, det kan till exempel vara en militär utbildning eller annan utbildning inom risk och krishantering. Du har god kunskap om den kommunala verksamheten och dess organisation. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av planering av civilt försvar.
Du har god förmåga att se helhet, samordna och prioritera. Att vara drivande. Du har förmåga att skapa goda relationer både internt och externt och har inga problem med att vara drivande i dina frågor. Utöver detta är det viktigt att du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Som person är du strukturerad, tydlig och utvecklingsinriktad. Du har en utpräglad servicekänsla, är ansvarstagande och flexibel samt van vid att arbeta självständigt och kan genomföra uppdrag inom fastställda tidsramar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrig information
Projektanställning på heltid t.o.m. 2023-12-31 med tillträde snarast. Det kan komma att finnas möjlighet till förlängning.
Sista ansökningsdag 2023-05-29
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras vid anställning.
Intervjuer kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdag, så vänta inte med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Avgiftshandläggare biståndsenheten

Vi söker dig som vill arbeta i vårt engagerade och kompetenta team på bistånd i Krokom – en del av socialförvaltningen. Till Biståndsenheten söker vi en avgiftshandläggare som ansvarar för avgiftshandläggningen i socialförvaltningen kopplat till beslut fattade utifrån Socialtjänstlagen. Biståndsenheten, Krokoms kommun Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, förstehandläggare, biståndshandläg... Visa mer
Vi söker dig som vill arbeta i vårt engagerade och kompetenta team på bistånd i Krokom – en del av socialförvaltningen.
Till Biståndsenheten söker vi en avgiftshandläggare som ansvarar för avgiftshandläggningen i socialförvaltningen kopplat till beslut fattade utifrån Socialtjänstlagen.


Biståndsenheten, Krokoms kommun
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, förstehandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet!
Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS. Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.


En dag som avgiftshandläggare
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
- Sköta avgiftshandläggningen i Viva kopplat till insatser inom äldre- och funktionshinderomsorgen
- Svara på frågor kopplat till avgifter inom äldreomsorgen
- Uppdatera broschyr, hemsida och annat utifrån avgifter
- Ekonomihantering i ekonomisystemet Visma
- Arbete med gallring och dokumenthantering
- Andra administrativa uppgifter på enheten
- Verksamhetsarbete och förbättringsarbete

Din kompetens
- Eftergymnasial utbildning inom administration eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
- Erfarenhet från arbete med administration är meriterande.
- God datorvana och vana att jobba i olika system så som Visma, Viva, Heroma, Trio mfl.
- Vana av officepaketet och Excel
För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget behöver du ha uppnått en personlig mognad och ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete.
Du har stor förmåga att både arbeta självständigt och i grupp, tar stort ansvar och egna initiativ, har god samarbetsförmåga samt engagemang och öppenhet för utvecklingsarbete inom arbetsområdet.
Vi ser gärna att du har kunskaper om socialtjänstens uppdrag.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


Vi erbjuder:
En liten personalgrupp med ett nära samarbete.
Årsarbetstid med möjlighet att anpassa arbetstid utifrån verksamheten och dina behov
Friskvård på arbetstid
Viss möjlighet till arbete på distans om arbetet tillåter

Övrig information
Vikariat på heltid med tillträde omgående. Vikariatet räcker till 2023-12-31 med möjlighet till förlängning.
Sista ansökningsdatum är 2023-06-29, rekryteringsarbetet kommer ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Skolskjutshandläggare

- Ett jobb med plats för variation Är du en person som trivs med att arbeta självständigt och har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten som skolskjutshandläggare i Krokoms kommun! Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, männi... Visa mer
- Ett jobb med plats för variation
Är du en person som trivs med att arbeta självständigt och har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten som skolskjutshandläggare i Krokoms kommun!
Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, människor både flyttar hit och stannar kvar. Krokom är en barnrik kommun, vilket är ytterligare ett glädjande tecken på tillväxt.
En dag som skolskjutshandläggare
Som skolskjutshandläggare ansvarar du för skolskjutsbeslut för elever till grund- och särskola. Krokoms kommuns skolskjutsreglemente som också är Länsövergripande utgör grunden för myndighetsutövningen.
I handläggningen av rätten till skolskjuts används besluts- och planeringsverktyget SOLEN skolskjuts från Sokigo, där du blir systemansvarig.
Arbetet innebär nära samarbete med kommunens rektorer och verksamhetschef skola.
Din kompetens
Vi söker dig som har avslutad utbildning på minst gymnasienivå och som har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet, gärna skolskjutshandläggning.
Lämplig högskoleutbildning är önskvärd men inte ett krav.
Vi ser gärna att du har erfarenhet eller lätt för att tolka lagstiftning förordningar och riktlinjer. Arbetet innebär tidvis viss koncentration av arbetsuppgifter till exempel inför skolstart.
Ett krav för tjänsten är att du har goda kunskaper i att arbeta i databaserade system, gärna SOLEN skolskjuts. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att fatta konsekventa beslut.
Som person arbetar du självständigt och är ansvarstagande. Du utför dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och effektivt sätt. I ditt bemötande är du stabil, lugn, uppmärksam och korrekt för att klara uppgiften på ett bra sätt.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum 2022-06-26
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Utvecklingssekreterare/utredare

-Ett jobb med plats för variation Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan! Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, ... Visa mer
-Ett jobb med plats för variation
Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan!
Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller/socialt ansvarig socionom, samordnare välfärdsteknologi och E-hälsa, trygghetstekniker, samordnare God och Nära vård, bemanningscontroller, processledare och utbildare IBIC samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans stöttar och bidrar ni till utvecklingen i förvaltningen. Förvaltningschefen är närmaste chef.
En dag som utvecklingssekreterare/utredare
Som utvecklingssekreterare/utredare har du en nyckelroll i planeringen inför socialnämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden samt att i samråd med ansvarig chef/handläggare, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Du är också sekreterare i socialförvaltningens ledningsgrupp, kommunala pensionärsrådet, kommunala integrationsrådet, förvaltningens samverkansgrupp samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med handläggare och chefer inom förvaltningen samt med nämndens politiker och med övriga förvaltningar.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Ciceron DoÄ och Stratsys.
Du kommer samordna förvaltningens internkontrollarbete, budgetarbete och andra förvaltningsövergripande arbeten samt sammanställa underlagen. Andra arbetsuppgifter är att driva verksamhetsplanering och uppföljningsprocessen inom förvaltningen, vilket innefattar arbete med bland annat verksamhetsplan. I rollen ingår att planera, styra, stödja och utbilda.
Du är tillsammans med förvaltningens kvalitetskontroller/SAS en del av kommunens kvalitetssamordningsgrupp och kan även delta i andra förvaltningsöverskridande grupper.
Din kompetens
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller liknande. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Jobbet ställer krav på att du är kommunikativ och serviceinriktad, då en stor del av arbetet utförs i kontakt med verksamheterna. Du behöver ha stort tålamod och kunna hålla i och hålla ut.
För att passa för jobbet så bör du som person vara strukturerad och ha förmåga att planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter effektivt.
Utvecklas med glädje
Hos oss blir du en viktig del av socialförvaltningens stab, där vi med tydligt eget ansvar även bidrar till helheten för kommunens bästa. Vi strävar efter att hela tiden utveckla våra kompetenser och är generösa med att dela med oss av våra kunskaper till varandra. Det finns en god gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas.
Övrig information
Vikariat på heltid till 2024-02-29 eller till dess ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag är 2022-12-11
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Verksamhetshandläggare på fastighetsavdelningen

-Ett jobb med plats för utveckling Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, som trivs med varierande arbetsuppgifter och uppskattar ett jobb där du får växa och utvecklas? Då har vi ett jobb som kan passa dig! Krokoms kommun befinner sig i en expansiv fas. För att matcha de ökade kraven rekryterar vi till en ny tjänst, där vi söker en medarbetare med brett ansvar för verksamhetsutveckling och ledningsstöd inom fastighetsavdelningen. Välkommen ... Visa mer
-Ett jobb med plats för utveckling
Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, som trivs med varierande arbetsuppgifter och uppskattar ett jobb där du får växa och utvecklas? Då har vi ett jobb som kan passa dig! Krokoms kommun befinner sig i en expansiv fas. För att matcha de ökade kraven rekryterar vi till en ny tjänst, där vi söker en medarbetare med brett ansvar för verksamhetsutveckling och ledningsstöd inom fastighetsavdelningen.
Välkommen med din ansökan!
Krokoms kommun ligger mellan Östersund och Åre. I kommunen och dess närområde finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Närheten till Östersund möjliggör goda kommunikationer till övriga Sverige.
”Mitt i Sverige, mellan stad och fjäll, finns en plats där det spritter av liv. Det är brokigt, okonstlat och lite tvärt emot. Hit flyttar människor. Här växer företag. Idéer frodas och själva livet får ta plats. I Krokoms kommun finns 193 byar som tillsammans med den ständigt närvarande naturen sätter sin prägel på området. I byn möter du stolthet, drivkraft och hjälpsamhet. Varenda en är viktig och alla är välkomna. Här finns plats att växa.”
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att tillhöra kommunens fastighetsavdelning och var direkt underställd fastighetschef. Att stödja fastighetschef med ledning och styrning av verksamhet är centrala arbetsuppgifter liksom att kunna leda utvecklingsprojekt. I detta ingår avtalsskrivning, underlagsframtagning, ekonomisk uppföljning. I rollen ingår även att kunna representera verksamheten såväl internt som externt.
I det ordinarie arbetet ingår exempelvis att vara med och planera verksamheten, utveckla arbetssätt, ta fram och revidera styrdokument, delta som kunskapsstöd och kontaktperson i förvaltningsövergripande samverkansgrupper och i nämnd, följa upp beslut och se till så att de omsätts i praktiken samt delta i uppföljning och verksamhetsrapportering.
I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnd och kommunstyrelse i samråd med fastighetschef, samt vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Du är också sekreterare vid fastighetsavdelningens interna och externa möten samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med avdelningens handläggare och ingenjörer samt med övriga verksamheter och förvaltningar. Du har att bereda och, i vissa fall, besvara inkommande ärenden från våra medborgare.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Artvise, Ciceron DoÄ och Stratsys.
Din kompetens
Du har en akademisk examen inom samhällsvetenskap, förvaltningsjuridik eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms av arbetsgivaren som likvärdig.
Körkort för bil är ett krav.
Erfarenhet från arbete inom offentlig sektor, gärna kommunalt, är meriterande.
Du bör ha lätt för att samarbeta men även ha förmåga att arbeta självständigt och kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.
Du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, ha god datorvana och lätt för att hantera administrativa system.
Du bör ha ett engagemang inför arbetsuppgifterna, vara serviceinriktad och ha en vilja att utveckla dig själv inom området.
Utvecklas med glädje
Vi värdesätter att du är intresserad och nyfiken på ny kunskap, är noggrann, positiv och engagerad. Vi strävar efter att ha en god gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas. Tillsammans med dina kollegor är du med och utvecklar 193 byar där livet växer.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.
Sista ansökningsdag: 2023-03-27.
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Utvecklingssekreterare/utredare

-Ett jobb med plats för variation Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan! Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, m... Visa mer
-Ett jobb med plats för variation
Är du en person som är kommunikativ och strukturerad, samt trivs med varierande arbetsuppgifter? Då har vi ett jobb som passar dig! Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett vikariat. Välkommen med din ansökan!
Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller, samordnare välfärdsteknologi samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans stöttar och bidrar ni till utvecklingen i förvaltningen. Förvaltningschefen är närmaste chef.
En dag som utvecklingssekreterare/utredare
Som utvecklingssekreterare/utredare har du en nyckelroll i planeringen inför socialnämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden samt att i samråd med ansvarig chef/handläggare, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Du är också sekreterare i socialförvaltningens ledningsgrupp, kommunala pensionärsrådet, kommunala tillgänglighetsrådet, kommunala integrationsrådet, förvaltningens samverkansgrupp samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med handläggare och chefer inom förvaltningen samt med nämndens politiker och med övriga förvaltningar.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Ciceron DoÄ och Stratsys.
Du kommer samordna förvaltningens internkontrollarbete, budgetarbete och andra förvaltningsövergripande arbeten samt sammanställa underlagen. Andra arbetsuppgifter är att driva verksamhetsplanering och uppföljningsprocessen inom förvaltningen, vilket innefattar arbete med bland annat verksamhetsplan. I rollen ingår att planera, styra, stödja och utbilda.
Du är tillsammans med förvaltningens kvalitetskontroller en del av kommunens kvalitetssamordningsgrupp.
Din kompetens
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller liknande. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Jobbet ställer krav på att du är kommunikativ och serviceinriktad, då en stor del av arbetet utförs i kontakt med verksamheterna. Du behöver ha stort tålamod och kunna hålla i och hålla ut.
För att passa för jobbet så bör du som person vara strukturerad och ha förmåga att planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter effektivt.
Utvecklas med glädje
Hos oss blir du en viktig del av socialförvaltningens stab, där vi med tydligt eget ansvar även bidrar till helheten för kommunens bästa. Vi strävar efter att hela tiden utveckla våra kompetenser och är generösa med att dela med oss av våra kunskaper till varandra. Det finns en god gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas.
Övrig information
Vikariat på heltid till 31 januari 2022 eller till dess ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Tillträde enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Verksamhetsutvecklare till Område Hållbar Tillväxt

Vill du genom att driva verksamhetsutveckling bidra till en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i? Tjänsten som Verksamhetsutvecklare återfinns inom Område Hållbar Tillväxt, Regional Utveckling, i Region Jämtland Härjedalen. Region Jämtland Härjedalen är en politiskt styrd organisation som har det regionala utvecklingsansvaret i länet och vi verkar inom ett stort geografiskt område där förutsättningar och behov skiljer sig åt över ... Visa mer
Vill du genom att driva verksamhetsutveckling bidra till en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i?

Tjänsten som Verksamhetsutvecklare återfinns inom Område Hållbar Tillväxt, Regional Utveckling, i Region Jämtland Härjedalen. Region Jämtland Härjedalen är en politiskt styrd organisation som har det regionala utvecklingsansvaret i länet och vi verkar inom ett stort geografiskt område där förutsättningar och behov skiljer sig åt över länet. Det regionala utvecklingsansvaret innebär bland annat att tillsammans med länets aktörer arbeta för att uppnå mål och visioner.

I arbetet behöver vi ta hänsyn till inomregionala skillnader när politiken formas, och skapa förutsättningar för utvecklingskraft och konkurrenskraft runt om i länet. Vi jobbar tillsammans för att utveckla länets fyra styrkeområden; Digitala lösningar, Hållbar energi, Jord, skog och vatten och Upplevelser. På området arbetar du tillsammans med andra kollegor inom olika sakområden för en hållbar utveckling ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en person som under en period kan hjälpa oss att driva utveckling av arbetssätt och effektivisering. Arbetet sker med utgångspunkt i områdets verksamhetsplan, och i nära samarbete och dialog med medarbetarna, samt med länets kommuner och andra relevanta aktörer. Det mest prioriterade området är att utveckla hur vi arbetar med politikutveckling i samarbete med kommunerna, dvs hur samverkan och förankring sker mellan tjänstepersonsorganisation och politik såväl inom som mellan regionen och kommunerna. Detta gäller exempelvis att utveckla arbetssätt för påverkansarbete, regional förankring och bedömningar av projektansökningar, samt organisering och bemanning av norrlandslänens Stockholmskontor.

KVALIFIKATIONER
För att göra detta vill vi att du:
• har en relevant akademisk examen inom exempelvis samhällsvetenskapliga området, eller annan kompetens som arbetsgivaren finner betydelsefull
• har kunskaper och erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling; processbaserad utveckling och förändringsledning
• besitter god samarbetsförmåga och förmåga att på ett pedagogiskt sätt kunna förmedla information såväl muntligt som skriftligt samt kan åskådliggöra processer och sammanhang i bilder
• har kännedom om och erfarenheter av arbete inom politisk styrda organisationer
• är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i tal och skrift

Det är meriterande om du har arbetat med lokal och/eller regional utveckling. Det är vidare meriterande om du har erfarenhet av samverkansfrågor mellan olika organisationer och perspektiv. I din yrkesroll arbetar du självständigt med förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du har energi och är drivande med stort fokus på resultat och har bästa gemensamma lösningar i fokus.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan!
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.


Läs mer om livet i Jämtland Härjedalen på www.tasteget.nu Visa mindre

Skolskjutshandläggare

- Ett jobb med plats för variation Är du en person som trivs med att arbeta självständigt och har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten som skolskjutshandläggare i Krokoms kommun! Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, männi... Visa mer
- Ett jobb med plats för variation
Är du en person som trivs med att arbeta självständigt och har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten som skolskjutshandläggare i Krokoms kommun!
Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, människor både flyttar hit och stannar kvar. Krokom är en barnrik kommun, vilket är ytterligare ett glädjande tecken på tillväxt.
En dag som skolskjutshandläggare
Som skolskjutshandläggare ansvarar du för skolskjutsbeslut för elever till grund- och särskola. Krokoms kommuns skolskjutsreglemente som också är Länsövergripande utgör grunden för myndighetsutövningen.
I handläggningen av rätten till skolskjuts används besluts- och planeringsverktyget SOLEN skolskjuts från Sokigo, där du blir systemansvarig.
Arbetet innebär nära samarbete med kommunens rektorer och verksamhetschef skola.
Din kompetens
Vi söker dig som har avslutad utbildning på minst gymnasienivå och som har erfarenhet av att arbeta med utredning och handläggning i offentlig verksamhet, gärna skolskjutshandläggning.
Lämplig högskoleutbildning är önskvärd men inte ett krav.
Vi ser gärna att du har erfarenhet eller lätt för att tolka lagstiftning förordningar och riktlinjer. Arbetet innebär tidvis viss koncentration av arbetsuppgifter till exempel inför skolstart.
Ett krav för tjänsten är att du har goda kunskaper i att arbeta i databaserade system, gärna SOLEN skolskjuts. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att fatta konsekventa beslut.
Som person arbetar du självständigt och är ansvarstagande. Du utför dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och effektivt sätt. I ditt bemötande är du stabil, lugn, uppmärksam och korrekt för att klara uppgiften på ett bra sätt.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum 2021 11 01
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Samordnare för Samiskt förvaltningsområde

Sedan 2010 ingår Krokoms kommun i det samiska förvaltningsområdet. Förvaltningskommunerna har ett särskilt ansvar i arbetet med att främja de nationella minoriteternas rättigheter och de historiska minoritetsspråkens bevarande. Regeringens övergripande inriktning i minoritetspolitiken är att motverka diskriminering och utsatthet, säkerställa en bättre efterlevnad av Europarådets ramkonvention och minoritetsspråkskonventionen, stärka de nationella minoritet... Visa mer
Sedan 2010 ingår Krokoms kommun i det samiska förvaltningsområdet. Förvaltningskommunerna har ett särskilt ansvar i arbetet med att främja de nationella minoriteternas rättigheter och de historiska minoritetsspråkens bevarande. Regeringens övergripande inriktning i minoritetspolitiken är att motverka diskriminering och utsatthet, säkerställa en bättre efterlevnad av Europarådets ramkonvention och minoritetsspråkskonventionen, stärka de nationella minoriteternas egenmakt och inflytande, samt främja bevarandet av de nationella minoritetsspråken. Kommunen har en strategi som är framtagen i samråd med representanter för den samiska befolkningen.
I Krokoms kommun är det administrativa avdelningen under kommunstyrelsen som samordnar kommunens arbete som samiskt förvaltningsområde. Sedan 2010 har kommunen arbetat med att ta fram och genomföra ett antal åtgärder som förvaltningskommun för de samiska språken. Det strategiska arbetet behöver intensifieras. Ett stort arbete återstår för att uppfylla kommunens strategi för förvaltningsområdet.
Vi söker nu en medarbetare som i samverkan med personal i den kommunala organisationen, representanter för den samiska befolkningen och övriga förvaltningskommuner ska arbeta med de åtgärder som tagits fram under 2018. Funktionen är strategisk och kommer att arbeta tillsammans med en funktion inom arbetsområdet som har en mer praktisk inriktning.
Arbetsuppgifter
Dina uppgifter är att samordna kommunens arbete, utgöra ett stöd för förvaltningarna, planera och genomföra utbildnings- och informationsinsatser samt ansvara för delaktighets- och inflytandefrågor gentemot den samiska befolkningen.
Du ska bidra till att utveckla nätverk och delta i samarbete med andra förvaltningskommuner, Region Jämtland Härjedalen samt länets samarbetspartners i Norge. Du kommer även att arbeta med uppföljning och kvalitetssäkring av det interna arbetet.
Kvalifikationer
Vi tror att du har god pedagogisk förmåga samt dokumenterad erfarenhet av att uttrycka dig i tal och skrift. Du har goda kunskaper om samisk kultur och historia samt kunskaper i syd- och/eller nordsamiska.
Du bör ha erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, har du relevant akademisk utbildning är det meriterande.
Övrigt
Tillsvidareanställning på 50-75 %. Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2019 11 11
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre

Utvecklingssekreterare/utredare

Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett längre vikariat. Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller, samordnare välfärdsteknologi samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans s... Visa mer
Socialförvaltningen söker nu en utvecklingssekreterare/utredare för ett längre vikariat. Som utvecklingssekreterare/utredare är du en del av socialförvaltningens stab, vilket innebär att du är en stödfunktion till verksamhetscheferna. Tillsammans med utredare äldrefrågor, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kvalitetskontroller, samordnare välfärdsteknologi samt två administratörer ingår du i ett arbetslag som jobbar nära förvaltningsledningen. Tillsammans stöttar och bidrar ni till utvecklingen i förvaltningen. Förvaltningschefen är närmaste chef.
Arbetsuppgifter
Som utvecklingssekreterare/utredare har du en nyckelroll i planeringen inför socialnämndens månatliga sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden samt att i samråd med ansvarig chef/handläggare, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Du är också sekreterare i socialförvaltningens ledningsgrupp, kommunala pensionärsrådet, kommunala tillgänglighetsrådet, kommunala integrationsrådet, förvaltningens samverkansgrupp samt vid andra förvaltningsövergripande möten.
I rollen har du ett nära samarbete med handläggare och chefer inom förvaltningen samt med nämndens politiker och med övriga förvaltningar.
Du kommer använda olika digitala system och det är därför viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem alternativt har intresse och har lätt att lära. I ditt arbete kommer du bland annat att arbeta med systemen Ciceron DoÄ och Stratsys.
Du kommer samordna förvaltningens internkontrollarbete, budgetarbete och andra förvaltningsövergripande arbeten samt sammanställa underlagen. Andra arbetsuppgifter är att driva verksamhetsplanering och uppföljningsprocessen inom förvaltningen, vilket innefattar arbete med bland annat verksamhetsplan. I rollen ingår att planera, styra, stödja och utbilda.
Du är tillsammans med förvaltningens kvalitetskontroller en del av kommunens kvalitetssamordningsgrupp.
Kravspecifikation
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller liknande. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande. Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Jobbet ställer krav på att du är kommunikativ och serviceinriktad, då en stor del av arbetet utförs i kontakt med verksamheterna. Du behöver ha stort tålamod och kunna hålla i och hålla ut.
För att passa för jobbet så bör du som person vara strukturerad och ha förmåga att planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter effektivt.
Övrigt
Vikariat på heltid under 1 år eller till dess ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Tillträde augusti/september 2020.
Intervjuer påbörjas innan ansökningstidens utgång så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Visa mindre